Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Ik gebruik software pwm op de pi en dat werkt prima.

floriske.nl

#61
Bij mij werkte het dus zelfs beter dan met hardware PWM terwijl dit volgens de "geleerden" niet zou moeten zijn.

Ondertussen ook weer wat verder met het inbouwen van de fans.

De fans aan de binnenzijde geplaatst zodat ik de 4 bevestigingsgaten door kon boren en het filter/rooster kon plaatsen.

Verder voor de inlet fan een verlengkabel gesoldeerd omdat deze natuurlijk onderin zit.

helaas bleek de rechter wand van de koelkast 3 à 4mm dunner te zijn dan de linker wand. En ik heb mijn pvc vulringen natuurlijk gemaakt op basis van de linker wand :-(

De inlet fan steekt nu dus een paar mm te ver naar binnen en dat ziet er wat minder fraai uit.

De ring zit al muurvast dus die ga ik er niet meer uit halen. Maar ik heb er al iets anders op bedacht. Wordt vervolgd ...









Inmiddels heb ik ook een knoop doorgehakt voor wat betreft de verwarming. Ik heb hiervoor 2 opties besteld:
- Een 30W cabinet heater http://www.aliexpress.com/item/high-efficiency-cast-aluminum-heater-cabinet-heater-HGK-047-Series-30w-temperature-limiting-switch/32509368549.html
- Een 25W 60mm keramische lamp icm met een aluminium LED downlight armatuur (d=100mmxh=100mm) om om te bouwen zodat de lamp er in past en het geheel er wat fraaier uit ziet dan een losse fitting met lamp.


floriske.nl

Even iets heel anders: heel mijn idee voor het bouwen van een droogkast is naar voren gekomen nadat ik op facebook een post tegen kwam van iemand die coppa gemaakt had.

Mijn idee was dan ook om dit als eerste te gaan maken in de kast. Verstandige keuze? Of zouden jullie iets anders adviseren om mee te beginnen?


Tjoepie

Ik heb als eerste een panchetta gedaan. Die lukt altijd wel volgens mij.
Coppa vond ik ook goed te doen trouwens.

BertM

Coppa is goed te doen voor de eerste keer.
Bij een pancetta kan eindelijk niets fout gaan in een droogkast

floriske.nl

#65
Thx, dan ga ik me gewoon aan de coppa wagen denk ik.

Omdat ik toch al bezig ben met vragen W!nk hier nog maar eentje:

Hoe sturen jullie de koelkast aan?

Mijn eerste gedachte is om parallel aan de Thermostaat het relais te zetten en de Thermostaat zo instellen dat de temperatuur waarop deze afslaat wat hoger ligt dan de benodigde temperatuur voor het drogen.

Op deze manier kun je in de basis alles met Mycodo regelen maar mocht mycodo om een of andere reden uitvallen of bijvoorbeeld het relais niet meer werken dan zal de thermostaat er voor zorgen dat het in ieder geval niet te warm wordt in de kast.

Tjoepie

Ik gebruik de thermostaat van de koelkast niet. Regel alles met Mycodo en ik heb de koelkast aangesloten op NC poort van het relais. Mocht Mycodo dan uit gaan, dan gaat de koelkast op koelen en wordt het nooit te warm in de kast.

floriske.nl

Jij schakelt dus de gehele koelkast in en uit in plaats van alleen de compressor? Dan werkt je lampje dus ook niet.

Ik wil alleen de compressor schakelen via het start relais van de compressor. Normaliter schakelt je thermostaat dit relais in en uit.

Nu kan ik dus ofwel mijn relais parallel aan de thermostaat zetten en de thermostaat op een iets hogere 'nood temperatuur' instellen ofwel de thermostaat helemaal buiten spel zetten. 

Dan trek ik minder vermogen over mijn eigen relais (enkel stuurstroom vd spoel van het start relais) en blijft het lampje gewoon werken.


floriske.nl

#68
M'n relais NC in serie zetten met de thermostaat kan natuurlijk ook nog  (komt op hetzelfde neer als de hele koelkast NC schakelen maar dan met als voordeel de lagere stroom door je relais omdat je enkel de spoel van het start relais van de koelkast schakelt) maar als de thermostaat dan sneuvelt (wat volgens mij dan weer niet vaak voorkomt) bestaat de kans dat er helemaal niet meer gekoeld wordt.

Bij NO parallel aan de thermostaat moeten daarvoor zowel de thermostaat als m'n relais de geest geven maar dan moet je koelkast thermostaat dus warmer staan als de gewenste temperatuur anders gaat deze ongewenst koelen.

Tjoepie

Bij mij doet het lampje het inderdaad niet continue, maar dat vind ik geen probleem. Licht genoeg in de garage.
Het probleem met hoe jij het wil doen is volgens mij dat de thermostaat van de koelkast niet ingesteld kan worden op warmer dan de temp die je in je droogkast wil. Bv droogkast op 13 graden en koelkast op 15, dat gaat niet denk ik.

floriske.nl

Daar heb je ook een punt. Dat zal ik moeten testen. Als dat inderdaad niet gaat zal het NC in serie met de thermostaat worden.

floriske.nl

#71
Omdat ik wil proberen 1 fan te gebruiken als anemometer om de ingaande luchtstroom te meten heb ik geprobeerd om hier online wat info over te vinden.

Daaruit bleek al snel dat een fan voor zwakke luchtstromen teveel weerstand heeft om uit zichzelf te gaan draaien. Voor 99% bestaande uit magnetische weerstand van de aandrijving.

Ff wat verder geneusd en info opgezocht over de fans en deze blijken een hall effect sensor IC te hebben voor het rpm circuit welke op het pcb zit.

Ik wist al dat van dit IC de rpms zonder de fan aan te drijven/12V aan te sluiten uit te lezen zijn (eerder al getest). De aandrijving (stator) van de fan kan dus hopelijk verwijderd worden om de magnetische weerstand te verwijderen terwijl rpm gewoon uitleesbaar blijft.

Dus 1 fan uit elkaar gepriegeld, de stator gedesoldeerd (kan deze altijd weer terug solderen om zo weer een werkende fan te krijgen), het pcb terug geplaatst in de fan (het donkere rechthoekje wat je ziet is de sensor) en de fan weer in elkaar gezet.

Ik hoef nu maar echt minimaal te blazen om deze te laten draaien. Hopelijk is de ingaande luchtstroom hier ook afdoende voor (en werkt de rpm uitlezing inderdaad nog).








Tjoepie


floriske.nl


floriske.nl

#74
 Helaas ... het was een leuk experiment maar werken gaat het niet.

Alleen als ik de outlet fan 100% laat draaien is er voldoende luchtstroom aan de inlet kant om de omgebouwde fan te laten draaien.

Verder werkt het rpm circuit van de fan ook niet meer zonder de spoelen. Het hall effect IC moet dus klaarblijkelijk 'load' van de spoelen zien om te werken.

Tot overmaat van ramp brak er tijdens het weer terugplaatsen van de spoelen ook nog eens 1 blad af van de rotor, maar dat heb ik gelukkig redelijk nauwkeurig terug kunnen lijmen.

Ik denk  dat ik nu de inlet fan maar gewoon volledige bepind aan ga sluiten, dan kan ik altijd nog eens experimenteren met ofwel de inlet ofwel de outlet fan gebruiken. Ik heb hem nu toch.

Verder ben ik eindelijk zo goed als klaar met het bedraden van de aansturing.



De Chinezen die de voeding gemaakt hebben vonden het logisch om tegenstrijdige kleuren te gebruiken in de kabel, dat zorgde even voor een WTF en puzzel momentje  Wh^^w

Geel is GDN, Zwart is 5V en Rood is 12V in tegenstelling tot de gebruikelijke Zwart is GND, Rood voor 5V en Geel voor 12V.

Voor de voeding van de R-Pi heb ik een open end micro USB kabel besteld en deze op de 5V/12V voeding aangesloten zodat ik er geen separate voeding voor nodig heb.