Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tjoepie

Nogmaals complimenten, dit ziet er echt strak uit (zeker in vergelijking met mijn spaghetti van snoeren :)

Ik heb ook mijn Pi op de 5V voeding die alle andere 5v verbruikers voedt aangesloten en niet met een eigen adapter. Ik heb alleen een bestaande USB kabel afgeknipt en er zelf een open end kabel van gemaakt  :-))

Kiepje

Ik ben je ordinair aan het copy/pasten Floris. Een verschil is dat ik de stoffen 80 mm filter heb vervangen met een metalen tegen ongedierte. En het ziet er "rustieker" uit bij mij.....

floriske.nl

Voel je uiteraard vrij, hoe meer zielen hoe meer vreugd!  W!nk

Kiepje

Electrique is niet mijn sterkste punt (ik ben een automatiseerder). Waarom heb je achter de 8-kanaals relais die met gemak een bevochtiger en terrarium lamp, etc van stroom kan beleveren toch een magneetschakelaar gekoppeld. Die is toch enkel voor een hoog vermogen, toch?

floriske.nl

Achter mijn relais zit verder niets meer, enkel aansluitklemmen

Kiepje

Ah, ik dacht magneetschakelaars op die DIN rail te zien. Nu snap ik het, gemak dient de mens.

BertM

Als je het specblad van de fan hebt staat er toch ook op wat de luchtverplaatsing is in de curve? Dan weet je ook met welk toerental je welke luchtverplaating hebt?
Alleen zal je dan nog even spanning/toerental moeten uitzoeken.

floriske.nl

Dat klopt. Maar dat is bij/in de fan. In de kast zal dit lager liggen.

Mijn idee was om, als de anemometer truc gewerkt had, het gemiddelde tussen ingaande en uitgaande luchtstroom te nemen.

floriske.nl

M'n heater is inmiddels binnen. Mooi compact ding!

Ook m'n lamp is er maar de fitting en downlight laten nog even op zich wachten.

Zodra beiden binnen zijn ga ik de heater en lamp eens individueel testen.  Kijken welke het snelst opwarmt maar ook weer afkoelt etc.

Verder heb ik vandaag nog iets 'handigs' besteld wat voor anderen wellicht ook interessant is maar daarvan wil ik eerst het resultaat zien alvorens het hier te delen  W!nk

Tjoepie


floriske.nl

Eerder een teaser W!nk maar het maakt voor sommige mensen misschien het bouwen van een eigen kast net wat makkelijker (eerst maar eens het resultaat afwachten  0:-) )

Fredrossi

Ik zit met veel bewondering al vanaf het begin te volgen hoe je/jullie hier mee bezig zijn!
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik redelijk 1 op 1 aan het kopiĆ«ren ben  :-XX. Dit omdat mijn huidige droogkast een wirwar van draden aan het worden is, en ik toendertijd te overhaast begonnen ben   :-(

Ik heb wat vragen, als dat niet te vervelend is...

Ik ben ook geen script schrijver, wel een raspberry pi fan.  Ik ben nu zo ver, dat alle testjes werken ( bevochtigen, ontvochtigen, temperatuur), alleen de fan krijg ik niet aan de praat.
Ik begin te denken dat het ligt aan het niet goed kunnen volgen van je blokschema....

De fan gaat aan op vol vermogen, zodra ik alles opstart, en in Mycodo heb ik al vanalles geprobeerd qua input/output bcm, maar niets wat blijkt te werken.

De 2 resistors die je hebt gesoldeerd zitten op je blokschema gesoldeerd op LV, terwijl op je foto (pag.2) deze op LV2 zitten toch?
De blauwe kabel op die foto gaat van de resistor naar gpio22 (bcm 15)? Wat is de functie daarvan? Hij staat nl. niet op je blokschema  P0ker

Hoe heb je je fan aan de praat gekregen in Mycodo? Je schrijft via software, maar kun je hier wat meer over kwijt?

Ik zit inmiddels al een kleine week iedere avond vanalles in te voeren, maar tot geen resultaat vwb de fan. Mijn vriendin hoopt ook dat het wat beter vlot : de tafel ligt steeds voller met gereedschap  W!nk

Het enige wat ik op dit moment anders heb, is een pi 7 touchscreen, maar daar kan het probleem niet liggen denk ik.

Fred.
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

floriske.nl

#87
Voor PWM, RPM etc. is het van belang dat je pigpiod inschakelt. Anders gaat het niet werken en gaat je fan continu volgas draaien inderdaad.

Zie het kopje "configuration settings - pi settings" in de mycodo manual.

https://github.com/kizniche/Mycodo/blob/master/mycodo-manual.rst

Het blokschema update ik telkens als ik iets verander gedurende het proces, het kan zijn dat je nog een oudere versie hebt.

De weerstanden zijn bedoeld als pull-up voor het rpm signaal. De ene zijde van de weerstand hangt aan de 3,3V lijn van de raspberry-pi*. De andere zijde gaat naar het IO contact dat je gebruikt voor de uitlezing van de RPM's (22 en 23 in mijn geval)

*deze 3,3V lijn zit ook op de LV aansluiting van de level shifter. Op de foto lijken de pootjes van de weerstanden wellicht op LV2 te zitten omdat ze in die rij op het bordje uit komen, maar aan de onderzijde van het bordje hangen ze echt aan 3,3V/LV

Fredrossi

Ik zie dat het schema inderdaad is aangepast, en ik nog niet  W!nk
Pigpiod zou normaal gesproken ingeschakeld moeten zijn, maar nog een checken lijkt me zinvol.

Ik ging uit van je schema, al begon ik te twijfelen toen ik de foto aankeek.
Eens kijken wat ik kan aanpassen in Mycodo. Ben benieuwd.
Doe mar normaal, ik ben al gek zat.

floriske.nl

Check in dat geval voor de zekerheid ook even in je mycodo log of pigpiod wel start.

Na 1 van de updates startte deze bij mij ook niet meer goed, daarop heb ik het een keer uitgeschakeld en weer ingeschakeld en toen werkte alles weer.