Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl

#165
Het gaat toch nog niet helemaal lekker  :-#

Dit was na het finetunen en een tijdje proefdraaien met de temperatuur PID regeling:



Dat zag er veelbelovend uit maar na een tijd draaien met de heater er bij werd het dit:



en daar wordt ik minder blij van.

Toch maar een losse Pid voor de heater aanmaken vermoed/vrees ik, en dan met een offset die net wat groter is dan de overshoot van de koelkast.

floriske.nl

Inmiddels weer flink zitten rommelen en het begint ergens op te lijken, hopelijk blijft dat zo  Sw@t W!nk

Verder zijn de behuizinkjes voor mijn AM2302 sensoren klaar:



Binnenkort maar eens monteren

floriske.nl

Even een screenshot om te laten zien dat mijn PID 'tuning'ergens op begint te lijken:



Rv ben ik nog niet heel tevreden over, het is op het moment redelijk vochtig in de ruimte waar de kast staat waardoor de koelkast om de ca. 15/20 minuten aan moet slaan. Dan nog schommelt de gemiddelde RV nog zo'n 10% in totaal. Dat had ik liever wat minder gehad maar ik zal het er mee moeten doen, naar mijn zin schakelt de koelkast nu eigenlijk al te vaak en dat wil ik niet nog frequenter maken.

Omdat ik 2 AM2302 sensoren heb (waarvan ik de gemiddelde waarde gebruik) kun je wel mooi zien dat de luchtvochtigheid boven- en onderin de kast best wel wat verschilt van elkaar (zo'n 5%). Voor de temperatuur is dit verschil redelijk verwaarloosbaar.

floriske.nl

Ik heb e.e.a. in de basis naar wens dus het wordt tijd voor een eerste poging om wat lekkers te maken.

Ik ga denk ik om te beginnen voor Panchetta en Coppa volgens de recepten hier op het forum (de een voor het wat snellere resultaat, de ander omdat een foto van een zelfgemaakte Coppa van iemand op Facebook me dit avontuur in getrokken heeft W!nk

Ik lees alleen tegenstrijdige waarden voor wat betreft Rv. In het Coppa recept staat 75%, bij andere recepten vind ik bijvoorbeeld weer 80% of bijvoorbeeld "beginnen met 95% en langzaam zakken naar 85%".

Mijn kast regelt op dit moment met ongeveer + of - 5%, zit ik goed als ik begin met bijvoorbeeld 80% gemiddeld? Dan zal de Rv vermoedelijk fluctueren tussen 75% en 85%.

floriske.nl

Maken jullie je kast overigens op een specifieke manier schoon?

BertM

Met een. Chlooroplossing soms( als hij leeg is )

floriske.nl

Lijkt me voor het eerste gebruik ook niet onverstandig dan.

Geen chloor uit de bekende gele fles voor het toilet neem ik aan?

BertM

Kan wel. Wel even verdunnen, er hoeft niet zoveel in dat je kast oplost

floriske.nl

De gele fles die we in huis hadden bleek geen chloor te bevatten dus het is alcohol geworden en daarna nog een sopje met afwasmiddel.

Maar eerst heb ik nog e.e.a gedaan waardoor ik er eigenlijk wel (zo goed als) klaar mee ben  W!nk

Allereerst de sensoren in de behuizinkjes gezet en gemonteerd.









De maatvoering van de behuizinkjes is niet perfect maar het is prima gelukt om het passend te maken.

Verder heb ik op m'n werk de te brede rvs ikea roosters smaller gemaakt en voorzien van pvc dopjes aan de uiteinden.









Vervolgens dus de koelkast en roosters grondig schoongemaakt en de roosters geplaatst.





Het heeft even mogen duren maar daarmee is de kast eindelijk af op wat kleinigheidjes na. Tijd om binnenkort wat gerechten in m'n kast  (en vitrine) te plaatsen.

De kast staat inmiddels op z'n plek, nu maar hopen dat deze z'n werk goed doet.




floriske.nl

#174
Nu de kast 'klaar' is wordt het uiteraard tijd om wat lekkers te gaan maken.

Ik ga beginnen met een Pancetta en Coppa volgens de recepten hier op het forum.

Daarbij al meteen mijn eerste 'foutje'gemaakt, ik heb namelijk het zakeind voor de Coppa al besteld terwijl het nog een week of 8-9 duurt voordat ik deze nodig heb  :-)L geen ramp maar was nog niet nodig geweest.

Anderzijds heb ik 'Over charcuterie' van Meneer Wateetons meebesteld dus kan ik weer aan het lezen W!nk

Vandaag vlees bestellen, van het weekend kruiden en in het vacuüm. Ik zal dan meteen even een Vitrine aanmaken.

Voor vaderdag had ik overigens een paar worstjes van Brandt en Levie gekregen waaronder de Piment d'Espelette, die is zo goed bevallen dat ik zeker ook nog eens aan de slag ga met piment.

BertM


Tjoepie

Hele nette droogkast geworden Floris! En als ik het zo lees heb je mijn PID instellingen niet meer nodig :)
Mijn Mycodo installatie is overleden na een update, dus moet hem opnieuw installeren. Op zich geen probleem, maar ff geen tijd voor nu.

floriske.nl

Die laatste grote versie update gooide bij mij ook alles overhoop inderdaad. Is me ook niet gelukt de instellingen te herstellen dus ook ik moest opnieuw aan de slag  Wh^^w

floriske.nl

Gisteren de kast weer opgestart en nu blijkt toch wel dat dit weer heel ander gedrag veroorzaakt.

De ingestelde temperatuur werd bijvoorbeeld niet gehaald met m'n eerder PID instellingen. Waarschijnlijk veroorzaakt door de hoge temperatuur in de garage i.c.m. de wat lager ingestelde temperatuur t.o.v. het testen indertijd (nu 13° toen 15°).

Inmiddels de gain wat verhoogd om te kijken of dat z n vruchten afwerpt i.c.m. een net iets hogere doel temperatuur (13,5°)

13 graden was het gemiddelde van de adviezen in de recepten (11 tot 15 graden), vandaar deze keuze. Maar als ik net iets hoger moet gaan zitten om het beter te krijgen ...

De Rv schommelt ook teveel naar m'n zin. Tussen de 65% en 90% bij een ingestelde waarde van 75%.

Ik heb dan ook een luchtontvochtiger besteld. Nu doe ik dit met de koelkast maar doordat deze iedere keer na afschakelen 20 minuten uit blijft kan deze het ontvochtigen niet bijhouden.

ralphknoops

Pakketje ontvangen, top geregeld man!
Nu nog een tweede koelkast op de kop zien te tikken en dan komt er een volgend bouwprojectje aan. Een aparte fermenteer kast is best handig

Zo netjes als die van jou gaat hem niet worden. Ziet er top uit!






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk