Zelfbouw droogkast o.b.v. Raspberry Pi/Mycodo

Gestart door floriske.nl, september 07, 2018, 11:00:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl


floriske.nl

M'n eerste pancetta zou eigenlijk in de kast mogen maar de Rv is simpelweg niet naar wens. Gemiddeld is deze wel ca. 75% maar de pieken liggen nog steeds op 65% en 90%.

Donderdag komt als het goed is de luchtontvochtiger binnen. Dan plaats ik die er vlug in en dan hopen dat de Rv zich beter laat regelen.

floriske.nl

De luchtontvochtiger is inmiddels binnen. Op zich een mooi en compact ding maar direct al 2 nadelen ontdekt:

- Er zit een 9V adapter bij ipv dat deze direct op 230V werkt. Ik kan dus niet eenzelfde aansluiting maken zoals ik reeds heb. En ik wil geen adapter in de kast dus dit ga ik oplossen met een wartel waardoor ik de uitgaande kant van de adapter de kast in ga voeren.

- Als de spanning er af en weer er op gaat moet je hem opnieuw aanzetten met de power button. Dit is te ondervangen door de power button continu vast te houden dus ook wel permanent op te lossen gelukkig.

BertM


floriske.nl

Mooi! Ook jij succes met het samenstellen.

Hier inmiddels de luchtontvochtiger geplaatst.

De kabel heb ik nu dus zo opgelost :


Zo heb ik geen kabel bende in de kast en de adapter mooi er buiten.
Nu weer aan het finetunen met de Rv PID.

Het wordt wel druk in de kast. Misschien de kleine PTC heater ook maar eens gaan testen.

floriske.nl

#185
Helaas biedt de luchtontvochtiger ook geen concrete oplossing  :-((:

- Tijdens het koelen van de kast daalt de luchtvochtigheid uiteraard
- Als deze teveel daalt grijpt de luchtbevochtiger in om deze weer te verhogen
- Dit vocht condenseert op de achterwand van de kast

Op het moment dat de koelkast afschakelt omdat de gewenste temperatuur bereikt is gebeuren er vervolgens een aantal dingen:

- De koelkast is zo ingesteld dat deze 20 min. niet meer aan mag ivm levensduur van de compressor
- De luchtvochtigheid piekt in deze 20 minuten omhoog naar bijna 90% omdat het vocht wat gecondenseerd is op de achterwand weer gaat verdampen
- De luchtontvochtiger kan deze piek nauwelijks opvangen
- De luchtonvochtiger ontwikkeld dusdanig veel warmte dat de temperatuur in deze 20 minuten ca 2 graden omhoog gaat (daar waar deze stijging zonder luchtontvochtiger circa 0,25 graden was)

Ik heb echt geen flauw idee meer hoe ik dit ooit goed ga krijgen  M@D

Wat is belangrijker?

- De luchtvochtigheid zo veel mogelijk binnen ca 5% van de ingestelde waarde houden
- De temperatuur zo dicht mogelijk bij de ingestelde waarde houden

Hopelijk kan iemand me daar een concreet antwoord op geven of heeft iemand de gouden tip om beiden toch goed te krijgen.


floriske.nl

Ik zag net dat de grootste temperatuur stijging in de laatste 5 minuten van de 'rusttijd' voor de koelkast plaats vindt. Daarom heb ik hier een consessie aan gedaan en de tijd terug gebracht naar 15 minuten. Eens kijken wat dit oplevert. Als het goed is wordt hiermee de Rv piek kleiner en de temperatuurstijging door de ontvochtiger ook.

floriske.nl

#187
Maar eens even een korte status update nu de kast een tijdje in gebruik is.

De eerste producten zijn er inmiddels uit gekomen (droge worst en pancetta) en deze waren zeer geslaagd (het resultaat staat in mijn vitrine).

Op dit moment hangt mijn eerste Coppa er in, hopelijk gaat daar hetzelfde voor gelden.

Voor wat betreft de technische kant:

De temperatuur regeling werkt perfect, deze blijft keurig binnen 0,5 graden van de ingestelde waarde.

De luchtvochtigheid is een heel ander verhaal.
Kijk ik naar het gemiddelde over 60 minuten dan schommelt deze ietwat boven de ingestelde waarde met zo'n 5 % dus dat valt wel mee zou je zeggen.

Dat is echter over 60 minuten. Kijk ik realtime dan schommelt de Rv bovenin zo tussen de ingestelde waarde en 100% en onderin tussen de 45% en 90%, dus behoorlijk wat verschil tussen boven en onder en flinke schommelingen (met name onderin). Daar wordt ik niet echt vrolijk van maar ik krijg het met geen mogelijkheid beter op het moment.

Omdat de gemiddelde waarde over 60 minuten wel vrij acceptabel is hoop ik maar dat dit niet voor problemen gaat zorgen.

Tjoepie

Als vroeger de worsten in de schuur hingen en er was een wolkbreuk dan schoot de vochtigheid ook omhoog. Dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken  :-)

Kcir

Wat een geweldig topic! Hier krijg ik heel veel inspiratie van... Nu de dame thuis nog  :-))) maar goed, die houdt ook wel van dit soort charcuterie, dus dat moet niet een te groot probleem zijn :-)

Anyway, ik had nog een paar vraagjes aan je
- kan je zelf kiezen wat er op het LCD-scherm staat? Doe je dat ook vanuit MyCodo?
- kan je met mycodo ook bv. het gewicht tonen (daar zijn ook eenvoudige sensoren voor verkrijgbaar). Hoe vet is het als je op je LCD-ziet staan: huidig gewicht: 500 gr, target: 380 gr. :-)
- moet ik nog een specifieke versie van de RPi hebben?

Zo gaaf, ik ga geloof ik ook maar even wat bestellen in China :-)

floriske.nl

In Mycodo kun je instellen wat er op het LCD komt te staan. Eventueel verdeeld over meerdere pagina's.

Ik heb hier op het forum wat experimenten met hal effect sensoren voorbij zien komen icm Mycodo. Ik weet zo niet meer precies wie dat was.

Ik heb zelf een RPi 3 model B+ maar een Model 4 kan bijvoorbeeld ook, dat is wel een 'heethoofd' schijnbaar qua temperatuur. Ik ga er vanuit dat andere versies ook zouden moeten werken maar pin me d'r niet op vast.

Kcir

Bedankt voor je reactie!

Nog een laatste vraagje; ik zie dat je een railtje hebt gekregen voor alle 230 verbindingen/aardingen. Dat ziet er sjiek uit, maar hoe werkt het precies? Worden die 'intern' doorverbonden of iets dergelijks?


floriske.nl

Bij de din rail klemmen kun je verbindingsstrips kopen. Hou er eel rekening mee dat het duur spul is