Hoofdmenu

Ph meter

Gestart door Jurjen, december 26, 2018, 02:51:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jurjen

Hallo allemaal, ik kon het zo snel niet vinden. Ik ben op zoek naar een ph meter om de ph te meten (duh). Werken jullie daarmee ? Wat is een goede voor weinig? Graag advies

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


BertM

Heb er wel eens naar gekeken maar ze zijn goed aan de prijs.
Grootste punt is de kwetsbaarheid van de probe.
Goedkopere hebben een glazen probe, en die is dus niet geschikt voor vlees.

Tjoepie

Zijn ph papiertjes niks? Dat werkt ook wel aardig toch?

BertM

Ja werkt wel, maar is omslachtig en lastig af te lezen.
Gebruik ze ook, aangezien ik (nog) geen meter heb

Tjoepie

Ik heb voor de bierbrouw hobby ook al eens naar een phmeter gekeken, maar die zijn vrij prijzig als ik het goed heb.

Jurjen

Hoe doe je dat dan met die papiertjes? Sneetje in de worst en papiertje erin drukken?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


BertM

Citaat van: Jurjen op december 29, 2018, 09:39:23 AM
Hoe doe je dat dan met die papiertjes? Sneetje in de worst en papiertje erin drukken?
Je moet er een worstje voor offeren: je haalt er een stukje af en drukt het papierje erop en leest hem dan af,door de kleur te vergelijken met het voorbeeld
Elke apotheek heeft deze papiertjes.


Jurjen

Ik ben ook Bierbrouwer werken we ook met deze papiertjes. Kun je ze ook in verschillende reeksen bestellen. Lees je ze nauwkeuriger af bijv. 3,8 tot 5,5. Vind het wel jammer van dat even worstje ;). Ik wil binnenkort een salami gaan maken. Dat wordt dan 1 grotere, die wil niet openmaken natuurlijk. Is het een idee om een beetje worst vulling in een klein darmpje te doen en dit als test worst te gebruiken of gedraagt dit zich dan toch misschien anders?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


BertM

#9
Belangrijk met een salami is dat je startercultuur gebruikt en je goed fermenteert. Dit zorgt ervoor dat je PH snel op de goede waarde zit.
Je zou een controleworstje in bv een kleine darm kunnen gebruiken als controlemiddel.

Als je pas begint zou ik niet meteen met salami beginnen, maar eerst eens wat droge worstjes maken zodat je het gevoel een beetje krijgt hoe bij te sturen. Voordeel is dat je dan met een aantal weken ook wat resultaat hebt.
Heb je wat meer ervaring dan kun je meestal sneller bijsturen, ik gebruik de papiertjes nu nog zelden

BertM

Tip van meneerwateetons: als je fermenteert in een vacuumzak kun je het vocht in de zak gebruiken om de PH te meten.

Jurjen

Citaat van: BertM op december 29, 2018, 10:39:45 AM
Tip van meneerwateetons: als je fermenteert in een vacuumzak kun je het vocht in de zak gebruiken om de PH te meten.
Maar voor een salami wil je toch niet fermenteren in een vacuumzak. Je wil de schimmels toch een kans geven. Ik ben trouwens ondertussen met wat worstjes bezig en probeert idd gevoel te krijgen. En natuurlijk nog de allerbeste wensen!

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Mac

Ben ik eigenlijk wel met je eens Jurjen.
Als ik "Meneer" begrijpt, denk hij dat iedereen fermenteert in een vacuumzak! :-)L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM

Er staat ook ALS Marcel.
Niet iedereen heeft 2 koelkasten om te drogen en fermenteren.
En heb je een Sous vide apparaat of een frietpan dan kun je fermenteren in een vacuum of ziplock zak.

De fermentatie en een schimmel kweken zijn 2 verschillende dingen Jurjen:

Je fermenteert om je PH omlaag te krijgen: je schept een ideale omgeving voor de melkzuurbacterie die in je startercultuur zit.
Deze gaan als een gek tekeer on de suikers om te zetten en als "restproduct" produceren ze een verhoging van de zuurgraad.

Een schimmel op de buitenkant kun je ook later door bv opspuiten van een oppervlakte schimmel mbv een platenspuit.

Dit zijn verschillende soorten schimmels en hebben dus ook verschillende temperaturen en luchtvochtigheid nodig.
Marcel heeft het hier op het forum mooi uitgelegd hoe je zo een schimmel kunt kweken.

jochem

Is het geen idee om fermentatie in vacuĆ¼m te doen en later drogen zodat het witte laagje gevormd kan worden?