Worst zonder kast?

Gestart door KarmeFrank, januari 20, 2019, 03:37:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

KarmeFrank

Hallo als beginnende worstmaker zonder enige ervaring en apparatuur ga ik maar meteen met met de deur in huis vallen. Is het mogelijk om een goede lekkere droge worst veilig te maken zonder een klimaatkast te hebben? Mijn vergistingskasten staan eigenlijk altijd vol met jongbier en ik moet een lekker bewijs hebben voor het thuisfront dat een droge worst heel goed zelf te maken valt voordat ik voorzichtig de volgende ijskast ter sprake breng  Sw@t  :-)))

ik heb de beschikking over een vliering en een tuinhuisje die vol met tuinspullen en gereedschap staat.

Groet Frank

Tjoepie

Heb je enig idee wat de temperatuur en luchtvochtigheid is op die plekken? Want het is buiten nu wel heel koud :)

BertM

Denk dat je op de vliering de meeste kans hebt.
Denk ook aan ongedierte!

KarmeFrank

Citaat van: Tjoepie op januari 20, 2019, 09:18:19 PM
Heb je enig idee wat de temperatuur en luchtvochtigheid is op die plekken? Want het is buiten nu wel heel koud :)

IK heb met een goedkoop digitaal ebay hygrometertje de luchtvochtigheid gemeten en de vliering is 55% en het tuinhuisje 96% .
misschien toch maar een oud ijskastje op de kop tikken.
Hebben jullie wel een tip waar ik het beste mijn vakensdarm, molen en Colorozo-zout kan kopen ?

floriske.nl

Darm: vuurenrook of van beekum
Molen: marktplaats in de gaten houden
Nitrietzout: Makro € 5,- voor ik geloof 10kg.

KarmeFrank

Citaat van: floriske.nl op januari 28, 2019, 08:21:45 PM
Darm: vuurenrook of van beekum
Molen: marktplaats in de gaten houden
Nitrietzout: Makro € 5,- voor ik geloof 10kg.

bij de Makro vind ik deze https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/147927001001/Suprasel-Nitrite-Salt-0.6%25-25-kg is dat hetzelfde als Colorozo-zout ?



Tjoepie

Citaat van: KarmeFrank op januari 28, 2019, 10:05:46 PM
bij de Makro vind ik deze https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/147927001001/Suprasel-Nitrite-Salt-0.6%25-25-kg is dat hetzelfde als Colorozo-zout ?

Yes, dat is colorozo. Alleen bevat deze jodium, maar ik weet niet of dat altijd zo is met colorozo.

BertM

Dat is de goede!
Denk dat het verhaal er onder niet helemaal klopt, er zit geen jodium in.

Met zo een zak doe je jaren.
Wil je minder hebben kun je eens kijken op starterculturen.nl.
Dit is de winkel van meneer wateetons.
Hier zijn alle worstbenodigdheden inclusief darmen te koop en ook nitrietzout.

Je kunt je slager ook eens vragen, een goede slager verkoopt met plezier je een aantal darmen en zout als je hem vraagt.

floriske.nl

Dat is 'm inderdaad. Had niet in de gaten dat het zelfs 25kg is. :-)))

KarmeFrank

#9
mooi zo ga ook wel even inderdaad bij de lokale slager langs. Kan ik kleine hoeveelheid oppikken om te kijken of het wat voor mij is. Kan ik later als het lukt en me bevalt alsnog in grootverpakking afnemen :-)))

Nu woon ik vlak bij Rotterdam en daar staan 2 kramen in de markthal droge worst te verkopen. je weet wel die je ook in Frankrijk op de markt kan kopen van die kleine harde worsten van wild zwijn of eend (saucissons secs??)

Hebben jullie een linkje naar een simpel recept waar ik zo'n saucisson mee kan maken?

BertM

Ik zou eerst met een simpel droge worst van varkensvlees beginnen. Worst met wild is wel iets lastiger en meteen een stuk duurder als het misgaat.

KarmeFrank

#11
Prima lijkt mij eigenlijk ook beter. Ik ga wel even door de recepten snuffelen voor een simpel varkensvlees worstje  W!nk

BertM

Citaat van: KarmeFrank op februari 01, 2019, 01:33:06 PM
Prima lijkt mij eigenlijk ook beter. Ik ga wel even door de recepten snuffelen voor een simpel varkensvlees worstje  W!nk
Anders stuur even een mailtje naar info@charcuterie-worst.nl, stuur ik je wat beginners recepten.

KarmeFrank

#13
Citaat van: BertM op februari 01, 2019, 05:10:42 PM
Anders stuur even een mailtje naar info@charcuterie-worst.nl, stuur ik je wat beginners recepten.

@BertM je hebt een mailtje  W!nk

In het kader van mijn topic "worst zonder kast" kwam ik bij meneer wateenons het zogenaamde supereasy starterpakket tegen. https://www.starterculturen.nl/a-54336402/complete-pakketten/het-supereasy-aan-mijn-lijf-geen-polonaise-starterpakket/

Ik heb daar geen ervaring meer maar vraag me af of dat de oplossing is om zonder aparte kast een goede lekkere worst te maken

Want even nog een kleine verduidelijking van de situatie.
Mijn vrouw heeft de pech getrouwd te zijn met een man met iets teveel hobby's  :-)))
Klussen, meubelmaken, caravan, jagen (wild zal dan ook tzt geen probleem zijn), bier brouwen enz.
Als ik worst maken daar ook nog aan toevoeg ( ben al door medebrouwer FrankOD gewaarschuwd hoe verslavend het is )  dan moet ik  wel even het thuisfront bewijzen dat het lekker is en goed zelf te doen voordat ik nog meer apparatuur het huis in sleep    W!nk
Als ik een lekker worstje voor elkaar krijg dan kan ik probleemloos een ijskast, vleesmolen, controllers, verdampers enz in huis halen want ik heb wel de filosofie dat als ik iets maak dit bij voorkeur zo ambachtelijk mogelijk wilt maken en niet altijd via de snelle "cleane" bovenstaande methode van zo'n supereasy pakket.

graag hoor ik dus of iemand ook ervaring heeft met dit supereasy pakket.




BertM

Ken het pakket niet, dus deel je ervaringen even hier.

Als bierbrouwer heb je al veel dingen in huis die je ook voor worst( fermentatie) kan gebruiken