Hoofdmenu

Even voorstellen

Gestart door beek, januari 30, 2019, 07:21:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

beek

Mijn naam is Folkert en ik heb mij aangemeld op het forum voor het uitwisselen van recepten e.d. Ik woon landelijk en heb veel lol aan het verwerken van eigen oogst met bijvoorbeeld jam, sap, wijn en cider. Ik heb eerder een aantal malen worst gemaakt. Maar de vleesverwerkingsindustrie hier wordt noodgedwongen opgeschaald, omdat ik de vriezer tot de nok gevuld heb met vlees. Ik heb namelijk voor het eerst twee eigen varkens laten slachten (waarvan eentje bij een collega in de vriezer ligt). Ik heb inmiddels zult, balkenbrij, rookworst en twee soorten braadworst gemaakt. En er ligt een stuk varkensbuik in de pekel.

Ik hoop hier ideeën op te doen voor recepten en over rijpen, roken en dergelijke.


De varkentjes bij leven. Ze hebben hun hok al gesloopt.

De rookton van een oud olievat

Tjoepie

Welkom hier Folkert! Eigen varkens, dat is leuk :) En dat zal ook wel lekker smaken. Welk ras zijn je varkens?

floriske.nl


BertM

Welkom Folkert!

Bentheimers?
Coppa, hammetjes drogen, van kop tot staart

beek

Het zijn inderdaad Bonte Bentheimers. Dat ras groeit langzamer, heeft wat meer vet en is wat harder dan een "industrievarken". Ik heb ze laten slachten toen ze ongeveer een jaar oud waren, met een slachtgewicht van 113 en 117 kg.

Ik gebruik ze van kop tot staart en gooi zo weinig mogelijk weg. De staart, oren en alle ingewanden behalve de lever gingen wel bij het afval. En ik heb een overschot aan rugspek, dat ik niet allemaal kwijt kan. Maar een deel kan ik wel gebruiken voor (bloed)worst, bardeerspek en wat lardo.

BertM

Als je teveel spek hebt zou je een Njuda kunnen proberen, dit is een smeerbare worst voor bijna 100 % uit spek met paprikapoeder, je fermenteert deze voor een aantal maanden en dan kun je hem als een soort smeerworst op brood gebruiken.

beek

Dank je! Dat kende ik nog niet.

Mac

Welkom Folkert

Leuk dat je er bij bent.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url