Hoofdmenu

voorstellen

Gestart door Mazza, maart 08, 2019, 06:13:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mazza

Hoi, mijn naam is Federico, 45 jaar. Ik heb (na een grote mond te hebben gehad dat ik zelf eens een droge worst wil maken) een gehaktmolen gekregen van mijn  vriendin voor mijn verjaardag ongeveer 2 jaar geleden. Door verhuizingen ben ik er niet meer aan toe gekomen, maar door weer eens een lekkere droge worst te hebben gegeten heb ik een week of 2 geleden de stoute schoenen aangetrokken en ben op zoek gegaan naar recepten en vervolgens mijn eerste worst gemaakt en laten drogen in onze schuur. De luchtvochtigheid was veel te laag, dus deze worst is een (veel te snelle) dood gestorven (darm is uitgedroogd(dichtgeklapt?) en vlees was nog zacht van binnen. Dus nu poging twee, een luchtbevochtiger aangeschaft, een temperatuur en hygrometer en een verwarming. 3 dagen fermenteren op zo'n 23 graden en 95% luchtvochtigheid. nu (sinds gisteren) drogen op ongeveer 75% luchtvochtigheid en bijna 14 graden. Dit alles in een kast (ongeveer 2 meter hoog en 60 bij 60 cm) die ik bovenin heb dichtgemaakt met dampdoorlatende folie, alleen dan omgedraaid (er kan vocht in, maar niet uit) ik ben nu aan het wachten tot de vriendelijke postbode een mini ventilator bezorgd zodat ik ook een flow heb in de kast. Als deze worst niet lukt ga ik alles in een oude koelkast bouwen. Er zit wel een prachtige witte schimmel laag op de worst, dus so far so good toch? Ik ben benieuwd!

foto worst:

BertM

Welkom Mazza,

Welkom hier!
Ziet er goed uit je worstje. Even af en toe verhangen zodat de schimmel mooi over je worst verdeeld wordt.
Ipv een ventilator is de deur af en toe een minuutje open zetten ook een manier voor wat frisse lucht.

Heb je vragen stel ze gerust.

Mazza

Hallo Bert,

Bedankt voor je tips, ik durfde het niet zo goed, deuntje langer open houden en worst verhangen, dus tot op heden heb ik het gelaten zoals het was, ook alleen maar de deur op een kiertje gezet om te kijken hoe de RV en temp was. Dankzij je tips de worst gedraaid en even een minuutje de deur open gelaten, ik zal dit regelmatig doen, bedankt!

Tjoepie

Welkom op dit mooie forum Federico!!

Mac

Welkom bij de club Mazza  C00L

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url