Hoofdmenu

Dry-Age kast

Gestart door IvarB, maart 09, 2019, 10:59:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

IvarB

Na eerdere dry-age projecten met de koelkast zonder temperatuur/humidity controllers ben ik een project gestart om een Dry-Age kast te maken op basis van jullie mooie droogkasten (by the way in België is een droogkast een droogtrommel voor je wasgoed)...

Ik heb het nodige op Aliexpress besteld, het duurde even maar dit is wat ik besteld heb;

- Fan 85mm, 12 volt
- Fan 120mm (had ik al), 12volt
- Fan filter en afdek plaatjes
- Fan speed controller 2x - 1x voor inlet/outlet en 1x voor circulatie
- Fan timer - controller 1x - voor inlet/outlet fan
- 12v, 2A DC voedingsadapter
- Humidity sensor controller - 2x
- Inkbird temp controller - 1x
- Inkbird temp/humidty data logger - 1x
- Keramische lamp 20w
- Xioami - Deerma Humidifier - ultrasoon - 3L - 1x
- Lampvoet
- Ikea droogrekjes RVS
- en nodige andere spulletjes bij Hornbach opgehaald.

Mijn doel is een kast bouwen waarbij de koelkast compressor gestuurd word door de Inkbird temp controller en dus niet via de koelkast zelf, dus we hebben de compressor losgekoppeld en direct geschakeld naar de controller. De koelkast word ook gevoed via de mijn kast zodat ik niet twee aparte 220 aansluitingen naar de koelkast nodig heb om verwarring te voorkomen

Het schema:


De controller kast, zonder de sensoren en zonder de fan controllers;


De dry-age kast geinstalleerd:


Nadat alles geïnstalleerd is een proef run gedaan van een week, het instellen van de humidity controllers 75-5% voor de onderwaarde van de luchtvochtigheid en 75+5% voor de bovenwaarde en de temperatuur op 2 graden

Bij de eerste metingen bleek dat de koelkast zijn gewenste temperatuur niet haalde, bleef er continue 3 graden boven zitten, schommelend rond de 5 graden. Na enige tips van mijn ouwe heer calibratie gedaan met een thermo vleespen en smeltend ijs om de 0 graden in te stellen, correctie -3 graden.

Het blijkt ook veel lastiger om een stabiele luchtvochtigheid te krijgen, bij het aanslaan van de luchtbevochtiger schiet deze  heel snel boven de 80 wat ervoor zorgt dat de lamp te vaak aanslaat en dit invloed heeft op de temp in de kast. Door de onderwaarde / marge naar 2% te zetten schakelt de bevochtiger sneller uit en worden de pieken voorkomen.

Echter blijkt dat er elke 12 tot 13 uur de temperatuur oploopt naar 8 graden en binnen 1-2u terug is op gewenst niveau, en de enige conclusie die ik kan trekken is dat de compressor niet alleen geschakeld word door mijn temp controller maar dat de voeding van mijn controller kast nogsteeds de koelkast de mogelijkheid geeft om de ontdooi stand in te schakelen.



De achterwand van de koelkast bouwt snel ijs op, het ontdooien zorgt ervoor dat de afvoer achter in de kast het overtollige vocht bij 8graden goed afvoert echter loopt het reservoir over en heb ik een overloop moeten maken om het vele vocht af te voeren zonder dat de bijkeuken nat word.

Na 2 weken draaien heb ik uiteindelijk de lamp uitgeschakeld en ook de bevochtiger, zonder deze schommelt de temperatuur minder en de luchtvochtigheid schommelt tussen de 70 en 80%, wat redelijk is. De conclusie die je kunt trekken is dat het aan en uitgaan van de compressor met de temperatuur schommeling en marge van 0.5 graden dat deze tussen deze waarde blijft schommelen.

Momenteel ben ik met een proef run bezig van een bijna 3 kilo Entrecote

Mac

Herkenbaar Ivar.
Het is echt spelen met de setting om de kast af te regelen, maar perfect zal het nooit worden iig.
Ook omstandigheden van buiten de kast beïnvloeden de hoe het er in de kast aan toe gaat.

Ennehhhh, die ijswand (en bij mij een plas water, en bolstaand laminaat  :-)L) klinkt ook herkenbaar!

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

BertM


floriske.nl

Ziet er netjes uit! Flinke kast ook, daar kun je heel wat lekkers in maken W!nk

ralphknoops

Herkenbaar :).

Ben op het moment ook bezig om mijn kast eens te gebruiken voor te dry agen. Heb nu 2 dagen alleen de koelkast aanstaan (hoogste stand) om te kijken wat hij doet. De temperatuur fluctueert enorm tussen de 1 en de 14 graden.
Vanavond ook even kijken hoe het zit met de ijsvorming.