Hoofdmenu

Floriske.nl's vitrine

Gestart door floriske.nl, juni 22, 2019, 07:28:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

floriske.nl

#30
Wat bedoel je precies met 'water in het varkentje' Bert?

En is er een manier om te bepalen in hoeverre deze dichtgeslagen is/ er een droogrand ontstaan is zonder 'm door te snijden?

Edit: ik bedenk me net dat bij m'n eerste droge worsten hetzelfde gebeurde. Ook die droogden best hard in het begin (33% in een week) maar bij aansnijden van de eerste bleek dat er nauwelijks sprake van een droogrand was en het allemaal nog wel wat langer mocht.

Die worsten waren ook gedraaid van procureur van dezelfde slager.

BertM

Vlees heeft veel vocht. Per dier kan dit verschillen en supermarktvlees wil nog wel eens extra water bevatten

floriske.nl

Het gaat hier niet om supermarkt vlees maar de procureur komt van onze vaste slager.

Ik ga het gewichtsverlies de komende dagen goed in de gaten houden en dan maar even kijken wat ik er mee ga doen

floriske.nl

Net nog een keer gewogen. Nu na 16 dagen op 864gr ofwel ca 29,5%

Ik heb een paar dagen terug de ingestelde Rv 5% verhoogd en de ontvochtiger en intake fan uit gezet om minder luchtstroom te krijgen.

Wat is wijsheid? Laten hangen en maar zien waar het schip strand? Of ...

floriske.nl

#34
Nu 22 dagen: 808gr wat neer komt op 34%

Hij droogt dus gewoon door waardoor ik vermoed geen last te hebben van case hardening, de uiteinden voelen wat harder dan het middenstuk maar gemiddeld voelt hij nog wat zacht aan.

Wat nu ... nog steeds lekker laten hangen?

floriske.nl

Niemand die me enigszins vooruit kan helpen met deze situatie.

De kast doet op een eigenwijze sensor na voor mijn gevoel goed z'n ding dus ik krijg het vermoeden dat de gebruikte procureur meespeelt maar aangezien dit m'n eerste poging is ...

Tjoepie

Ik let altijd wat minder op gewicht en ga meer af op hoe het product aanvoelt. Weet niet of je hier wat mee kan  W!nk

floriske.nl

Op zich wel maar dit is mijn eerste coppa dus ik heb niet echt een idee hoe deze aan zou moeten voelen  W!nk

Voor mijn gevoel was deze afgelopen weekend nog wat zacht maar of dat gevoel juist is ...

BertM


floriske.nl

#39
Ok, daar ben ik bijna.

Na 29 dagen zit ik nu op 767gr ofwel ca. 37,5% verlies. Er moet nog 33gr. af voor de 40%.

Ik heb inmiddels de bovenste sensor vervangen en vermoed dat dit de boosdoener was. Ik heb 2 nieuwe besteld en beide geven een ruim lagere Rv aan dan dat de oude deed. Er werd dus waarschijnlijk teveel ontvochtigd door de hoge waarde van de oude sensor.

floriske.nl

Na 35 dagen met 738 gram bijna de 40% aangetikt. Morgen gaat de coppa in het vacuüm.

floriske.nl

Na 36 dagen de 40% aangetikt. Veel te snel maar we gaan kijken wat er nog van terecht komt na een tijdje vacuüm.




floriske.nl



11 oktober heb ik de coppa uit het vacuüm gehaald en aangesneden.

Alles bij elkaar pas zo'n 4 maanden na aanvang.

Het resultaat ziet er ondanks dat het zo snel is gegaan goed uit, heerlijk zacht maar niet té. De smaak is een ander verhaal ... persoonlijk vind ik de kruidnagel helaas teveel overheersen.

Ik heb wat tips gekregen om de kruidnagel wat te verzachten welke ik nog wil gaan proberen.

Op dit moment is de kast verder leeg omdat ik helaas nog niet echt de tijd en zin kan vinden om iets nieuws te maken.

BertM


Tjoepie

Ziet er smakelijk uit! Mijn eerste coppa vond ik ook teveel een kruidnagel smaak aanzitten. Is nogal overheersend qua smaak  P0ker