vochtigheid niet onder controle

Gestart door valk03, november 18, 2019, 11:07:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

valk03

Ik heb een droogkast waar ik de temperatuur prima onder controle hou en in eerst instantie ook de vochtigheid. Het probleem is dat de vochtigheid te hoog blijft.

Ik heb 3 dagen gefermenteerd op 20 graden en 95% luchtvochtigheid. Daarna de temperatuur naar beneden, geen probleem. Het enige was dat de 95% heeeeeeeel langzaam naar beneden ging. Hij moest op 70-80% uitkomen maar na 3 dagen stoond het nog steeds op 90%. Iemand een idee hoe ik dit sneller omlaag krijg?

Mac

Robert het is een spel tussen de verschillende componenten, en het valt soms niet mee om de juiste balans te vinden.

Ik heb geen idee welke onderdelen jij in je kast hebt, maar als je een lamp of andere verwarming in je kast hebt, dan zou je daarmee kunnen proberen om je koeling wat vaker aan te laten slaan, waardoor weliswaar de temperatuur weer daalt, maar ook de luchtvochtigheid wat meer terug zou moeten gaan lopen.

Als je koeling te weinig aanslaat, blijft je temperatuur constanter, moor ook je luchtvochtigheid.
probeer meer interval te creeƫren.
Je zal met je temperatuur en luchtvochtigheid nooit een rechte lijn krijgen, maar pieken en dalen.



Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

valk03

Mac, dank voor je reactie. Ik heb de kast nagebouwd zoals je hem op je blog hebt staan. Een zwarte warmtelamp, een verdamper en uiteraard de de temp en vochtigheids controllers. Ik zal er eens mee spelen zoals je aangeeft. Ik heb ook een ventilator(tje) aangebracht, zou het helpen om die wat harder te zetten zodat de vochtige lucht weg kan?

Ik zal in ieder geval de kast laten proefdraaien en laat nog wel weten wat het resultaat is.

BertM

Robert,

Wat Marcel zegt, het is afhankelijk van wat er in je kast zit.
Ga er van uit dat het maar een paar gram water is waar je over praat.
Zit je kast vol met producten werkt het beter dan met een lege kast. Houdt er ook rekening mee dat de buitenlucht momenteel ook er vochtig is.

valk03

Ik denk dat het lek boven is. De kast heeft deze week gedraaid, eerst op 95% en na 48 uur heb ik hem op 75% gezet en daar blijft hij nu schommelen. Leeg weliswaar maar toch. Met een paar uur zat ik op 75%. Ik had ook de ventilator aangezet op de laagste stand.

Ik had een verdamper van Ali en ik denk dat daar een groot deel van het probleem vandaan kwam. Er hing een dikke mist in de kast en er liep zelfs water onder uit de deur toen ik het vochtigheidsgehalte op 95% had staan. Ik heb nu een nieuwe verdamper en nu heb ik geen mist en lekkage gezien.

Volgend weekend gaat de Pancetta erin. Ik heb er weer vertrouwen in.

Meneer_Boon

Zet de bevochiger gewoon uit. Er zit vocht genoeg in een paar stukken vlees om ervoor te zorgen dat het vocht terug naar bijvoorbeeld 75% te brengen.
Enkel als de koeling in gang gaat zakt deze nog dieper.