Hoofdmenu

Kris' droogkast

Gestart door KrisK, december 26, 2019, 11:54:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

KrisK

Zo, het eerste knutselwerk is klaar. Koelkast van 2e hands - CIF om dat ding schoon te krijgen, rest van het materiaal komt van Aliexpress en gamma.



The brains zijn een Chinese broedkastcontroller, aangesloten op warmtelamp (100W, leek me eerst veel, maar zie nog geen gekke dingen), luchtbevochtiger, koelkast zelf (voor als het straks te warm wordt) en ventilator (60mm, gemonteerd aan de zijkant).



Nu maar's tijd voor een proefrondje draaien.

BertM

Mooi gedaan!

100W is erg veel, heb zelf een 30W lamp , maar dan ook nog achter een dimmer.

Tjoepie

Ziet er netjes uit! Ikzelf heb ook een 30 watt lamp, maar dan weer niet achter een dimmer.

KrisK

#3
Thanks voor de tip! Wacht nog even op de postbode lamp met minder wattage. Intussen de testopstelling afgemaakt: Raspberry Pi met een accurate sensor en wat software voor monitoring.

De eerste pogingen leken redelijk; maar na 3 kwart dag ging plots de luchtvochtigheid crazy omhoog en kwam nevernooitmeer naar beneden - en dat gebeurde een paar keer na elkaar, lekker consistent wel. Daarom de ventilator omgedraaid (deze bracht elk uur 1 minuut verse lucht naar binnen), zodat ie lucht afzuigt, en de broedkastmachine aangepast zodat de ventilator ook gaat draaien als luchtvochtigheid meer als 5% boven de ingestelde waarde komt.

Net weer opgestart, en met dashboard begint in ieder geval ok - lijkt me:


KrisK

Heeft de afgelopen 2 dagen netjes staan draaien:




KrisK

Hmm na een paar dagen constant draaien kreeg ik weer dezelfde situatie: temperatuur blijft redelijk constant (0,3-0,4 graden Celsius variatie), maar luchtvochtigheid ontzettend omhoog en ook met de ventilator aan niet naar beneden te krijgen. Wat andere posities geprobeerd, maar helaas.

Heeft er misschien iemand tips irt. die luchtvochtigheid ? Of iets gelijkaardig meegemaakt ?

valk03

Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek dat mijn verdamper niet helemaal in orde was, die gaf teveel vocht in 1 keer. Een mega stoot damp terwijl er selchts een beetje nodig was. Daardoor werd het uiteindelijke vochtgehalte veel te hoog. Ik had zelfs condens in de kast en dat was niet meer weg te krijgen. Droogmaken en opnieuw beinnen met een iets betere verdamper was de oplossing.

KrisK

thx Valk. Empirisch mijn eigen fout bewezen: de verdamper uitgetrokken; en luchtvochtigheid bleef zo hoog. Nou staat de kast in de garage, en is de luchtvochtigheid buiten vergelijkbaar ... rara. Heb zo'n vermoeden dat als ie buiten daalt het in de kast ook wel weer goed gaat. Denk dat ik 2 opties heb, ofwel luchtontvochtiger in de garage, ofwel schakeling aanpassen en ook een luchtontvochtiger in de kast zetten. Tips nog steeds welkom :)

BertM

Een koelkast werkt niet goed onder de 10 graden.
Ik gebruik ook een ontvochtiger in de winter.

KrisK

Ontvochtiger is besteld, toegekomen en gemonteerd in de kast. Lastig dingetje: moest em eerst openhalen want ie start pas nadat je op het knopje op de ontvochtiger zelf drukt. Dat is nu gebypassed, dus start ie automatisch als ie stroom krijgt.
Nieuwe test loopt nu, fingers crossed en vol vertrouwen. Of zoiets :)

LT1970

#10
Dat ziet er mooi uit Kris. Kan je alles aansturen met de broedkastcontroller? Zowel de koelkast, verwarmingslamp, bevochtiger, ontvochtiger en ventilator? Welke controller heb je hiervoor gebruikt?

Update: ik ben ondertussen dezelfde controller tegen gekomen bij mijn Chinese vrienden, maar het aansluiten van de koelkast en ontvochtiger is me nog niet duidelijk. Gebruik je daar de alarm settings voor?

KrisK

#11
Hoi, ja dat lukt. Volgende uitgangen zijn beschikbaar en heb ik de huidige aansluiting aan toegevoegd:
7.5A max:
- Main heater control relay: keramische lamp
- Aux heater control relay: niet gebruikt
- Humidity control relay: luchtbevochtiger
- Lamp control relay: koelkast
3A max:
- Air exhaust control relay: ventilator
1A max:
- Egg turning relay: niet gebruikt
- Alarm output relay: luchtontvochtiger

Je kan em instellen (U65) zodat alarm zonder vervelende beepjes plaatsvind. Temperatuursensor was best correct (correctie van 0,1 graden), maar luchtvochtigheid zit een kleine 5% ernaast. Die kan je dan wel weer corrigeren.

Draait nu weer even en hieronder een screenshot van de monitoring. Ventilator staat op 1 minuutje per uur. Weet niet of dat te veel is (of misschien beter elke 10 minuten een seconde of 10?) om nog wat minder schommelingen te krijgen.



Update: de grafiekjes die ik (ook eerder) bijgevoegd heb komen niet van de controller. In de kast staat momenteel een raspberry pi met temp&hum sensor (SHT31-D) en wat software die hiervoor zorgt.

LT1970

Bedankt voor het op weg helpen, dit zijn de aansluitingen die ik zocht :-) Nu nog wat andere hardware selecteren en dan kan er besteld worden.

Ik vind de schommelingen enorm meevallen, ik neem aan deze fluctuaties acceptabel zijn bij het drogen? Trouwens mooie monitoring, dit wilde ik later gaan bouwen maar zie dat het al erg handig is bij het inregelen van de kast. Ook hier de aankomende dagen maar eens op concentreren.

KrisK

No prob! Als je nog iets wil weten: vraag gerust.

Over de schommelingen: denk ook dat dit best ok is, al heb ik nog geen praktijktest gedaan. Misschien dat meer ervaren mensen hier daarover wat kunnen roepen. Enne, meten is weten :)

BertM

Schommelingen heb je altijd.
Is geen probleem, vroegeh was het weer ook niet elke dag hetzelfde