Hoofdmenu

Kris' droogkast

Gestart door KrisK, december 26, 2019, 11:54:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

LT1970

Met welke software lees je die SHT31-D sensor uit? Ik ben wel wat code tegen gekomen (hoofdzakelijk voor Arduino) maar dat is me nu nog een stapje te technisch.


KrisK

Wat late reactie (scuze!) maar even druk hier, dus niet meer komen piepen. Ik heb een python scriptje draaien dat de waarden naar een database schrijft, waardoor grafana die kan inladen en visualiseren.

Om de waarden van een SHT31D uit te lezen, heb je iets nodig als hieronder.


import smbus
import time

# Get I2C bus
bus = smbus.SMBus(1)

# SHT31 address, 0x44(68)
bus.write_i2c_block_data(0x44, 0x2C, [0x06])

time.sleep(0.5)

# SHT31 address, 0x44(68)
# Read data back from 0x00(00), 6 bytes
# Temp MSB, Temp LSB, Temp CRC, Humididty MSB, Humidity LSB, Humidity CRC
data = bus.read_i2c_block_data(0x44, 0x00, 6)

# Convert the data
temp = data[0] * 256 + data[1]
cTemp = -45 + (175 * temp / 65535.0)
fTemp = -49 + (315 * temp / 65535.0)
humidity = 100 * (data[3] * 256 + data[4]) / 65535.0

# Output data to screen
print( "Temperature in Celsius is : %.1f C" %cTemp)
print( "Temperature in Fahrenheit is : %.1f F" %fTemp)
print( "Relative Humidity is : %.1f %%RH" %humidity)


Laat maar even weten of dit is wat je zoekt!

LT1970

Ik heb het een en ander gelezen en ga een poging wagen, ik heb van eerdere projecten nog een Arduino en een Raspberry liggen. Ik ben geen hardcore programmeur maar als ik de beschrijvingen lees zou het te doen moeten zijn.

Een database server en Grafana ben ik mee bezig te installeren voor mijn home automation dus dat komt mooi samen :-)

De hardware voor de droogkast is onderweg uit China en duurt nog een paar weken voordat ik het heb, dus mooi de tijd om wat te knutselen.

Kcir

Hoi Kris!

Ook ik ga beginnen met het bouwen van zo'n kast en heb nog enkele vragen aan je:
- hoe draait je kast nu?
- als je zowel een luchtbevochtiger als luchtontvochtiger hebt, dan is een extra lamp niet nodig toch? Tenzij je hogere temperaturen wilt hebben, om bv. te fermenteren?
- heb je een 230v ventilator gebruikt? Of heb je daar nog een adapter tussen zitten?
- laat je je ventilator ook op volle snelheid draaien?

Als ik zover ben, zal ik ook hier een apart topic maken :-)

BertM

Citaat van: Kcir op maart 17, 2020, 07:33:08 AM
Hoi Kris!

Ook ik ga beginnen met het bouwen van zo'n kast en heb nog enkele vragen aan je:
- hoe draait je kast nu?
- als je zowel een luchtbevochtiger als luchtontvochtiger hebt, dan is een extra lamp niet nodig toch? Tenzij je hogere temperaturen wilt hebben, om bv. te fermenteren?
- heb je een 230v ventilator gebruikt? Of heb je daar nog een adapter tussen zitten?
- laat je je ventilator ook op volle snelheid draaien?

Als ik zover ben, zal ik ook hier een apart topic maken :-)


  • met een 30 Watt lamp heb je genoeg, heb mijn kast gebruikt om Azijn te fermenteren (30+ Graden) met 1 lamp( op dimmer).
  • 230V ventilator kan zeker, volle kracht zou ik niet doen, dan wordt je luchtverplaatsing te hoog.


KrisK

hmm.Kast draait goed - denk ik :) Coppa hangt lekker, en vorige week 1 fuet-worstje opengesneden, maar die was nog niet ok - ondanks 35% vochtverlies.  Koelkast staat hier in garage - en in december was het daar best koud. De lamp diende alleen om te warmen. Ventilator is een 12V en heb gewoon een oude transfo gebruikt om die aan te sluiten. Draait volle kracht (maar dan ook maar 1 minuut per uur).
Benieuwd naar jouw topic!

Kcir

 Nou, dit weekend begonnen, maar man man man, wat een klus :-) ook wel spannend om de boormachine erin te zetten.


Anyway, een en ander draait nu, maar ik heb het idee dat het met die egg controller nog niet helemaal lekker loopt. Wil jij je instellingen eens delen?

Volgens mij blijft de bevochtiger aan als de hum hoger is dan ingesteld, en dus tegelijkertijd met de ontvochtiger. Daarnaast gaat de ontvochtiger volgens mij ook aan als de hum te laag is (via het alarm contact).

Ik zou je erg dankbaar zijn als je me verder wilt helpen :-)

(Ohja, en nu al in de gaten dat ik eigenlijk toch al een iets grotere kast wilde... maja, dat kreeg ik nu even niet verkocht thuis)

LT1970

Citaat van: KrisK op februari 12, 2020, 07:06:01 AM
Wat late reactie (scuze!) maar even druk hier, dus niet meer komen piepen. Ik heb een python scriptje draaien dat de waarden naar een database schrijft, waardoor grafana die kan inladen en visualiseren.

Om de waarden van een SHT31D uit te lezen, heb je iets nodig als hieronder.
<knip>

Laat maar even weten of dit is wat je zoekt!

Ik heb na wat puzzelen gekozen om een Wemos Di R2 te gebruiken ipv een Arduino. Dit is een ESP8266 module met WiFi en kan worden voorzien van ESPHome software waardoor deze samenwerkt met mijn home automation pakket.

Voor mij is het voordeel dat ik nog niet code hoef te schrijven en dat ik eenvoudig alarmen kan zetten als de waarden in de droogkast de verkeerde kant op gaan. Verder gaan de meetgegevens naar een database zodat ik ook van die mooie grafieken kan maken. W!nk

Bedankt voor de tips, nu ik de monitoring voor elkaar heb kan ik beginnen aan het bouwen van de kast. Hiervoor binnenkort een apart draadje voor starten.


LT1970

Hallo Kris,

Ben jij er ook tegen aan gelopen dat poort R8 continu spanning heeft? Bij mij blijft de ontvochtiger continu aan staan, hoe ik het alarm ook in stel.

Groetjes Robert

KrisK

Nee, dat doetie hier niet. Instellingen nog's nakijken ? Of R8/R9 toevallig niet omgewisseld ?

LT1970

Ondertussen bijna alles geprobeerd maar nog zonder suc6. De bedrading en aansluitingen nagelopen maar deze is goed. Ik kan gelukkig nog op de aansluitingen van de controller meten en R8 heeft continu spanning. Daarna de controller terug gezet naar de default settings en opnieuw begonnen, ik dit gaf niet het gewenste resultaat.

Het instellen van het alarm op R8 mag volgens mij niet moeilijk zijn (of ik zie compleet iets over het hoofd). Mijn settings zijn:
U40 = 4 (alarmeren indien de luchtvochtigheid te hoog is)
H24 = 5 (standaard instelling)
H20 = 75
H25 = 45 (standaard instelling)

In mijn redenatie zou de ontvochtiger bij 80% en hoger aan moeten zijn en onder de 80% uit. Op het moment staat de ontvochtiger zelfs bij 50% nog te draaien.



KrisK

eens met je redenering. Zou correct moeten werken zo. Misschien eens een factory reset doen en alles opnieuw instellen ? Anders Ali bellen ...

LT1970

Gelukkig, ik maakte me al zorgen dat ik gek was  M@D .