Hoofdmenu

Niels’ vitrine

Gestart door nielss055, januari 03, 2020, 08:32:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielss055

Gister mijn eerste stapjes gezet in de wereld van de charcuterie.
Ik begin nog aan de veilige kant en wil het zo steeds verder uitbreiden.

Mijn eerste project is kipgrillworst.
1 KG kipgehakt van dijvlees gekocht bij de turkse slager en grillworstmix en kunstdarmen 80/60 bij Van Beekum.

Kipgehakt gemengd met 50 ml water, 35 gram grillworstmix en 10 gram colorozozout (kan ook zeezout zijn voor kip, maar ach).



Daarna met een vulspuit (je kent ze wel, die zakken voor room en gevulde eitjes) de kunstdarmen gevuld.
Dat was echt een kriem. Ook erg veel lucht in de darm dat ik er via een rietje weer uit heb gewurmd.
Meteen op Aliexpress gedoken en voor €20 een worststopper gekocht.

€ 17,10  30% Off | 2 lbs zelfgemaakte worst vlees maker met zuignap en 3 worst vulling trechters maken worsten
https://a.aliexpress.com/LfV0UVWER

Niet de beste, maar leuk om mee te oefenen.

Worsten afgeknoopt en ze hangen nu in de koelkast.


Ik hoor je denken, vanwaar die kleine worst. Ik kon niet anders, want ik heb geen grotere pan om in te koken waardoor het zo uitkwam.

Vanavond in een warm bad van tegen de 80 graden tot een kern van rond de 72. Daarna snel terugkoelen in een ijsbad.
Morgen in de zoutarme rub en dan 20 minuten op 200 graden indirect op de bbq.

Meer volgt.

Klein vraagje: moet ik de grootste worst loshalen en daar een kernthermometer in binden, of kan ik een tijd aanhouden van de duur in het bad?
Ik ben wat angstig dat er vocht naar binnen kan als ik een thermometer erin bind.
Met een vlammende groet,

Nielss055

Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

BertM

15 minuten per cm doorsnede is een goede richtlijn.

Na ongeveer een uur kun je rustig de probe in de worst steken, dan gebeurt er niets mee

nielss055



Ze staan op het vuur. Temperatuur van het bad 76 graden stabiel.

Nu 20 minuutjes bezig en kern is al 51. Toch besloten de eerste keer met een probe in de worst te doen, welke ik strak heb afgebonden in de opening van de darm.
Met een vlammende groet,

Nielss055

Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

nielss055

Ze zijn perfect gelukt en erg lekker.
Het was even een werkje, maar ik vindt het erg leuk om te doen.


Na het terugkoelen in het ijsbad.


Door de kipkruiden (zoutarm).


20 Minuutjes indirect op 200 graden op de Q.


En genieten.

Ik ga me zeker verder inlezen in de wereld van charcuterie om dit voort te zetten en uit te breiden.
Met een vlammende groet,

Nielss055

Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

valk03

Oeh, dat ziet er goed uit. Ga ik ook eens proberen. Zullen de kinderen ook lekker vinden.

piet.

Ziet er goed uit ga ik ook zeker een keer maken.

BertM