Ondertussen niet stil gezeten. Sinds 11 januari ligt er een stukje vlees in de koelkast te pekelen - met gods hulp wordt dat ooit een lekkere coppa, maar daarover straks meer.
31 januari maar eens gewaagd aan de eerste droge worst. Fuet, of ... iets fuet-achtigs
Na het initiele maken volgende lessons learned opgeschreven:
- neem de juiste darm: nu een runderdarm van 40/43mm gebruikt ipv dunne varkensdarm (dus dacht ik ... zou niet erg mogen zijn, wordt gewoon wat langer drogen)
- gaatjes prikken niet vergeten om de lucht eruit te krijgen! (verhip)
- met die runderdarm is nadien knopen geen goed idee. best wel last van scheurende darm. zowieso te weinig darm, en best wel veel 'vlees' weggegooid, zonde
- maak je worsten nooit langer dan wat in je ketel (voor het vacuum sous-vide fermenteren) past
Al bij al zagen ze er zo uit bij het ophangen:

Oh, en voordeel van het fermenteren vacuum en sous vide: kan je ph gehalte met wat restvocht checken, alzo (volgens mijn vrouw was het ok, ik ben kneitekleurenblind, dus vond het allemaal best, maar nu is er kans dat zij er ook van wil proeven):

De worstjes zien er heden ten dage zo uit - gewichtsverlies is zo'n 25% op 3 weken:

Tenslote vandaag het vleesje van 11 januari bevrijd, wederom gevangen en opgeknoopt:

Is zo'n 1,9kg - benieuwd hoelang dit nodig gaat hebben.
Tips en opmerkingen trouwens altijd welkom