Auteur Topic: WorstCase, raspberry/MyCodo  (gelezen 78 keer)

Backertje

• Gezel
  • *
WorstCase, raspberry/MyCodo
« Gepost op: februari 13, 2020, 02:57:54 pm »
In het kader van "een uurtje eerder opstaan, een uurtje later naar bed en de dag duurt 26 uur" ben ik druk bezig met het maken van een rijpingskast op basis van MyCodo, een Raspberry Pi 3B+ en het door @floriske.nl ontwikkelde breakoutboard.

Voorbereiding
Solderen van het bordje en installeren van de Pi is een simultane actie geweest van mij en mijn zoon, hij kon met de Pi via SSH toch lekker op zijn computer zitten en ik kon tegelijkertijd de boel in elkaar zetten.

Aangesloten en wel kreeg ik het niet werkend, onvoorspelbaar gedrag van mijn fan's en een display die niet te regelen was. De multimeter bood uitkomst: de voeding met origineel CE keur (China Export via Aliexpress) gaf in plaats van de beloofde GND, +5V, +12V een wispelturige  GND, +5V, -5V. Gelukkig lag er een reserve en werkte daarna de proefopstelling zonder echte problemen. Met behulp van wat instellingsadvies van @floriske.nl ben ik klaar voor het proefdraaien op een daarvoor aangeschafte koelkast.

De koelkast:
Met de dremel heb ik een gat gemaakt in de metalen buitenkant waarna ik mijn outputfan kon inbouwen.

In het deksel heb ik een gat gemaakt voor een kabeldoorvoer van boven, later maak ik een plaat als nieuwe bovenkant, dus netjes hoefde niet.

Ook de opstelling van de besturing verdient niet de schoonheidsprijs, maar voor mijn testen is het oké voor nu.

in de kast hangt de sensor en zie je een onafgewerkte kant van de fan.

En een bevochtiger en verwarming zitten er ook in.

Het draait, maar... ik heb uitval op mijn sensor....

Backertje

• Gezel
  • *
Re: WorstCase, raspberry/MyCodo
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2020, 07:49:20 pm »
Met behulp van het www er voor gekozen om mijn temperatuursensor aan een +5 te hangen, dit zou goed moeten gaan, vingers crossen.

Backertje

• Gezel
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2020, 11:47:23 am »
Metingen zijn inderdaad  nu volledig stabiel, nu gaat het inregelen beginnen.

Backertje

• Gezel
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2020, 11:24:22 pm »
Hmm toch een tegenvaller, ik krijg een NO DATA. Eens kijken of ik een andere kabel kan verzinnen. Maar ook mijn tweede DT22 die aan gewone DuPont jumperwires is er ook mee gestopt vanmiddag. Als iemand nog een goed tip heeft... Als ik de voeding van de sensor even los haal en er weer op zet, loopt alles weer als een zonnetje.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2020, 11:26:26 pm door Backertje »

floriske.nl

• Spekkoper
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2020, 08:00:37 pm »
Vreemd. Ik heb nog geen problemen gehad met deze sensoren.

Een heel andere vraag maar hoe voed je je r-pi? Op de foto lijkt het wel alsof je de voeding voor de Pi van de pin header haalt terwijl er recht boven de usb aansluiting van de Pi een aftakking van je 5V aansluiting zit hiervoor.

KrisK

• Gezel
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2020, 09:42:20 pm »
wellicht niet, maar kan het zijn dat je die DHT22 erg vaak/snel uitleest ? sampling rate zou maximaal 0.5 Hz mogen zijn

Backertje

• Gezel
  • *
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2020, 11:51:18 pm »
...
Een heel andere vraag maar hoe voed je je r-pi? Op de foto lijkt het wel alsof je de voeding voor de Pi van de pin header haalt terwijl er recht boven de usb aansluiting van de Pi een aftakking van je 5V aansluiting zit hiervoor.
Pin 4 en pin 6 van de header zijn een vaste verbinding met de +5 en GND, je kan je pi dus ook voeden via deze twee pinnen.

Backertje

• Gezel
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2020, 11:53:55 pm »
wellicht niet, maar kan het zijn dat je die DHT22 erg vaak/snel uitleest ? sampling rate zou maximaal 0.5 Hz mogen zijn
Hij stond op 1,0 sec, heb ik nu naar 2,0 sec gezet, eens kijken of dat wat uit maakt. @floriske.nl, hoevaak lees jij je waardes uit?

floriske.nl

• Spekkoper
  • **
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2020, 08:08:31 pm »
...
Pin 4 en pin 6 van de header zijn een vaste verbinding met de +5 en GND, je kan je pi dus ook voeden via deze twee pinnen.

Edit: ik zie net dat ik de foto verkeerd geïnterpreteerd heb. Zo kan het ook inderdaad.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2020, 08:11:00 pm door floriske.nl »

Backertje

• Gezel
  • *
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:33:20 am »
Hij stond op 1,0 sec, heb ik nu naar 2,0 sec gezet, eens kijken of dat wat uit maakt. ...
En sindsdien stabiel!

Nu wel de volgende uitdaging, mijn PID regeling van de koeling en verwarming in orde krijgen. 13,5°±0,5° resulteert in een 13,6°-14,2° op zich goed genoeg qua stabiliteit met een vochtpercentage van 76%-82%, maar toch... Puzzel met Kp, Ki en Kd met alles wat er bij komt kijken is in volle gang. Heeft iemand al succes met de autotune van MyCodo gehad?