WorstCase, raspberry/MyCodo

Gestart door Backertje, februari 13, 2020, 02:57:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Backertje

In het kader van "een uurtje eerder opstaan, een uurtje later naar bed en de dag duurt 26 uur" ben ik druk bezig met het maken van een rijpingskast op basis van MyCodo, een Raspberry Pi 3B+ en het door @floriske.nl ontwikkelde breakoutboard.

Voorbereiding
Solderen van het bordje en installeren van de Pi is een simultane actie geweest van mij en mijn zoon, hij kon met de Pi via SSH toch lekker op zijn computer zitten en ik kon tegelijkertijd de boel in elkaar zetten.

Aangesloten en wel kreeg ik het niet werkend, onvoorspelbaar gedrag van mijn fan's en een display die niet te regelen was. De multimeter bood uitkomst: de voeding met origineel CE keur (China Export via Aliexpress) gaf in plaats van de beloofde GND, +5V, +12V een wispelturige  GND, +5V, -5V. Gelukkig lag er een reserve en werkte daarna de proefopstelling zonder echte problemen. Met behulp van wat instellingsadvies van @floriske.nl ben ik klaar voor het proefdraaien op een daarvoor aangeschafte koelkast.

De koelkast:
Met de dremel heb ik een gat gemaakt in de metalen buitenkant waarna ik mijn outputfan kon inbouwen.


In het deksel heb ik een gat gemaakt voor een kabeldoorvoer van boven, later maak ik een plaat als nieuwe bovenkant, dus netjes hoefde niet.


Ook de opstelling van de besturing verdient niet de schoonheidsprijs, maar voor mijn testen is het oké voor nu.


in de kast hangt de sensor en zie je een onafgewerkte kant van de fan.


En een bevochtiger en verwarming zitten er ook in.


Het draait, maar... ik heb uitval op mijn sensor....

Backertje

Met behulp van het www er voor gekozen om mijn temperatuursensor aan een +5 te hangen, dit zou goed moeten gaan, vingers crossen.

Backertje

Metingen zijn inderdaad  nu volledig stabiel, nu gaat het inregelen beginnen.

Backertje

#3
Hmm toch een tegenvaller, ik krijg een NO DATA. Eens kijken of ik een andere kabel kan verzinnen. Maar ook mijn tweede DT22 die aan gewone DuPont jumperwires is er ook mee gestopt vanmiddag. Als iemand nog een goed tip heeft... Als ik de voeding van de sensor even los haal en er weer op zet, loopt alles weer als een zonnetje.

floriske.nl

Vreemd. Ik heb nog geen problemen gehad met deze sensoren.

Een heel andere vraag maar hoe voed je je r-pi? Op de foto lijkt het wel alsof je de voeding voor de Pi van de pin header haalt terwijl er recht boven de usb aansluiting van de Pi een aftakking van je 5V aansluiting zit hiervoor.

KrisK

wellicht niet, maar kan het zijn dat je die DHT22 erg vaak/snel uitleest ? sampling rate zou maximaal 0.5 Hz mogen zijn

Backertje

Citaat van: floriske.nl op februari 17, 2020, 08:00:37 PM
...
Een heel andere vraag maar hoe voed je je r-pi? Op de foto lijkt het wel alsof je de voeding voor de Pi van de pin header haalt terwijl er recht boven de usb aansluiting van de Pi een aftakking van je 5V aansluiting zit hiervoor.
Pin 4 en pin 6 van de header zijn een vaste verbinding met de +5 en GND, je kan je pi dus ook voeden via deze twee pinnen.

Backertje

Citaat van: KrisK op februari 17, 2020, 09:42:20 PM
wellicht niet, maar kan het zijn dat je die DHT22 erg vaak/snel uitleest ? sampling rate zou maximaal 0.5 Hz mogen zijn
Hij stond op 1,0 sec, heb ik nu naar 2,0 sec gezet, eens kijken of dat wat uit maakt. @floriske.nl, hoevaak lees jij je waardes uit?

floriske.nl

#8
Citaat van: Backertje op februari 18, 2020, 11:51:18 PM
Citaat van: floriske.nl op februari 17, 2020, 08:00:37 PM
...
Een heel andere vraag maar hoe voed je je r-pi? Op de foto lijkt het wel alsof je de voeding voor de Pi van de pin header haalt terwijl er recht boven de usb aansluiting van de Pi een aftakking van je 5V aansluiting zit hiervoor.
Pin 4 en pin 6 van de header zijn een vaste verbinding met de +5 en GND, je kan je pi dus ook voeden via deze twee pinnen.

Edit: ik zie net dat ik de foto verkeerd geïnterpreteerd heb. Zo kan het ook inderdaad.

Backertje

Citaat van: Backertje op februari 18, 2020, 11:53:55 PM
Citaat van: KrisK op februari 17, 2020, 09:42:20 PM
wellicht niet, maar kan het zijn dat je die DHT22 erg vaak/snel uitleest ? sampling rate zou maximaal 0.5 Hz mogen zijn
Hij stond op 1,0 sec, heb ik nu naar 2,0 sec gezet, eens kijken of dat wat uit maakt. ...
En sindsdien stabiel!

Nu wel de volgende uitdaging, mijn PID regeling van de koeling en verwarming in orde krijgen. 13,5°±0,5° resulteert in een 13,6°-14,2° op zich goed genoeg qua stabiliteit met een vochtpercentage van 76%-82%, maar toch... Puzzel met Kp, Ki en Kd met alles wat er bij komt kijken is in volle gang. Heeft iemand al succes met de autotune van MyCodo gehad?

KrisK

Nice! Met myCodo geen ervaring hier....

floriske.nl

#11
Autotune werkte hier voor geen meter. Zelf freubelen had het beste resultaat. 

Bij schakelen in plaats van traploos regelen is P de belangrijkste factor. I en D hebben minimale invloed.

Voor Pgain icm en relais kun je het volgende rekensommetje toepassen.

Afwijking x Pgain = inschakeltijd.

Neem ik mijn Temp- als voorbeeld met een P gain van 100 en een pid periode en min on tijd van beide 60 seconden dan resulteerde een afwijking van 0,6° of hoger in het inschakelen van de koelkast. Was na 60 seconden de afwijking onder de 0,6° dan schakelde de koelkast uit en bleef dit ook gedurende 900sec (min off time), was de afwijking nog steeds 0,6° Of hoger dan bleef deze nogmaals 60 sec aan

Backertje

Temperatuur doet redelijk wat hij moet doen, maar rv wil maar niet zakken, als ik de koelkast laat schakelen om de rv te verlagen, dan schiet de temp naar 11 graden. Mijn terrarium matje stelt dat wel weer bij, maar liever niet natuurlijk. Toch kijken naar een ontvochtiger? sowieso de boel maar eens op de definitieve plek neer zetten, wellicht is het klimaat in de kelder mij gunstig gezind en loopt het daar iets mooier allemaal.

Backertje

Helaas @KrisK de timing naar 2 zetten hielp wel, maar toch weer een error waar hij in blijft. de voeding van mijn sensor nu aan een relais gehangen die elke dag even uit gaat om zo de sensor te resetten. Ik ga maar eens op zoek naar een shielded stuk UTP om storing van buiten uit te sluiten.

De tweede sensor die nog gewoon bovenop ligt, aangesloten met DuPontjes blijft wel in de lucht sinds hij op 2sec staat.

floriske.nl

Wat is er mis met koelen en verwarmen 'gelijktijdig'? Ik deed dit zo ook en daarmee bleef de kast keurig regelen. Ik had een kleine ontvochtiger maar die stond eigenlijk nooit aan.