Hoofdmenu

verwarmingsbron

Gestart door john67, april 13, 2020, 05:33:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

john67

Goedemiddag,

Ik heb me als bierbrouwer net geregistreerd op jullie forum.

Ik ben voor mijn gistkast op zoek naar wat jullie gebruiken om de kast te verwarmen. Ik heb een nieuwe gistkast gekocht en moet daar nog verwarming in bouwen. De gebruikelijke manier bij veel bierbrouwers (maar ook hier lees ik) is met gloeilampen. Voor mij is dat geen optie omdat de kast van glas is en om de haverklap de garage/brouwerij dan zal oplichten. Heb al gedacht aan een terrariumlamp, buisverwarming maar voelt allemaal nog niet goed...

Zou leuk zijn als het er allemaal een beetje mooi uit blijft zien. Ik had de goede hoop dat jullie me kunnen helpen. (had foto willen posten maar zie daar geen mogelijkheid toe hier).

Grt. John



stijn

je kan eens zoeken op verwarmingsbanden, verwarmingslinten, Anti-condensation heater.

Misschien is dat een oplossing voor jou.

iets in de aard van:
Link 1
of
Link 2

valk03

Ik gebruik een terrariumlamp en voor mijn droogkast werkt dat prima. Kost niet veel en verwarmt goed. Ik heb in eerste instantie een verwarminsstrip gekocht maar dat werkte een stuk minder goed.

BertM

Een terrarium lamp (30W) achter een dimmer gaat hier al jaren goed. Een gloeilamp heb ik ook geprobeerd, maar ben er snel afgestapt. Lamp is te koop bij de Welkoop, voor kippen.

john67

Ik zit te denken op spiegelverwarming op een traanplaat te plakken (voof de verdeling vd warmte), aangesloten op een STC-1000 (wellicht bekend hier op het forum).

Vwb de verwarmingsband weet ik dat dat wordt gebruikt maar heb het idee dat dat niet egaal de inhoud vd ketel verwarmd (is maar een idee). Vwb terrariumlamp ben ik bang dat ik die binnen enkele brouwsels kapot stoot.

Morgen ben ik vrij en ben voornemens de knoop door te hakken.

P.s. off the record: zitten er worstmakers in de buurt van Nuenen die tzt zin hebben in een bier-worst-avond?

BertM

Snap je probleem ivm het verwarmen van de keg.
Geen oplossingen  op het bierforum?

stijn

#6
Citaat van: john67 op april 15, 2020, 10:09:45 PM
Vwb de verwarmingsband weet ik dat dat wordt gebruikt maar heb het idee dat dat niet egaal de inhoud vd ketel verwarmd (is maar een idee). Vwb terrariumlamp ben ik bang dat ik die binnen enkele brouwsels kapot stoot.

Ik heb in mijn droogkast een bandje van 25W steken. Dit heb ik op een metalen lat heb bevestigd zodat ik het op de steuntjes van de rekken kan leggen.
Hiermee merk ik dat de warmte mooi wordt afgegeven aan die metalen staaf en dat die mooie egaal warm is.

Als je die band strak tegen een metalen voorwerp kan bevestigen, dan gaat dat metalen voorwerp als heatsink werken.

Mijn kast wordt aangestuurd door een REX C100 / TH70 controller (linkje naar Ali).
Deze is zo ingesteld dat hij bij een beurtelings koelt en verwarmd.
Bijvoorbeeld, als de temperatuur 14.2 graden of hoger is koelen en 14.0 graden of lager is verwarmen.

john67

Citaat van: BertM op april 15, 2020, 10:27:06 PM
Snap je probleem ivm het verwarmen van de keg.
Geen oplossingen  op het bierforum?

Jazeker wel maar ik om niet veel verder dan de (terrarium)lamp.

Ben bang dat ik die snel kapot zal stoten.

BertM

Je zou een lint kunnen gebruiken en die om je keg doen, sensor erin om de temperatuur te meten en die het lint schakelt.

john67

Vorige week een spiegelverwarming van 40 watt binnen gekregen. Gaf geen warmte ondanks doordacht gebruik. Lijkt defect maar leverancier zegt dat apparaat werkt en wil vooralsnog niet terugbetalen. Uitkomst is afwachten. Intussen 65 watt warmtemat besteld, zou vlgs. specs afgifte van 95 gr. moeten halen. Dag gaat niet lukken aangezien een ventilator er lucht langs blaast. Hoop daar voldoende aan te hebben om in extreme gevallen (vergisting van Saison bieren de 30 gr. aan te tikken). Normaal zal 18-21 gr. voldoende zijn.

Kan me voorstellen dat niet iedereen hier op het worstenforum op vragen over bier zitten te wachten (ik zal me verder koest houden). Toch dank voor de input.

Grt. John

BertM

Citaat van: john67 op mei 02, 2020, 08:48:28 PM
Kan me voorstellen dat niet iedereen hier op het worstenforum op vragen over bier zitten te wachten (ik zal me verder koest houden). Toch dank voor de input.

Is geen probleem John, beide hobbies hebben raakvlakken en er hangen ook bierbrouwers rond.
Vragen stellen mag altijd hier.

Gr.
Bert

john67

Inmiddels matje van 65 watt gemonteerd, lijkt erop dat dit (beter) werkt. Bijna klaar voor de "generale repetitie".