Luchtvochtigheid te hoog

Gestart door flowert, april 24, 2020, 04:50:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

flowert

Vraagje aan de wat meer ervaren worstmakers: Ik heb onlangs mijn eerste worsten gedraaid, die hangen nu te drogen in mijn zelfgebouwde klimaatkastje.

Het ruikt prima allemaal en mijn worsten krimpen gestaag, maar ik heb (denk ik) een probleem met de luchtvochtigheid: die blijft te hoog. Eerst nog hoger (tegen de 100%) volgens mijn hygrostaatschakelaar, maar mijn later toegevoegde weerstation meet 'm nu rond de 86%.

Ik heb een pc fan (linksboven) op minimaal staan, die zuigt permanent lucht af. Rechtsonder is een luchttoevoer zonder fan en de omgeving is rond de 70% RLV.

Omdat ik toch de luchtvochtigheid omlaag wilde brengen heb ik van de week snel een mini condensdrogertje gekocht, maar die werd te warm in het kleine ijskastje waardoor de temperatuur te hoog werd, dus die heb ik gauw weer uitgezet.

Kan dat liggen aan mijn zeer kleine ijskastje, waardoor de luchtvochtigheid gewoon slecht te regelen is? En moet ik voor mijn volgende keer met een grotere ijskast aan de slag?

Of zie ik iets over het hoofd/zijn er nog andere ingrepen te verrichten? Ik heb al een bak zout en een bak rijst geplaatst, maar ook dat helpt niet zo.

Alvast dank voor jullie tips!

Groeten,
Wouter

flowert

Begin:


Nu:


Hier zit nu bijna twee weken tussen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertM

Ze zien er keurig uit hoor, niets meer aan doen!

Vergeet niet dat je je kast meteen helemaal vol hangt en het vocht van al die worsten moet er uit.
Lees het artikel over RV eens, dan begrijp je dat een paar gram water veel verschil maakt.

BertM

Krijg je groene schimmel, kun je die wegpoetsen met wat azijn/ water

flowert

Oké thanks, dat is geruststellend. Ik ga me even verdiepen in de RV.

Ik denk overigens dat ik voor een volgende keer wel een iets groter ijskastje wil hebben, want dit maakt het allemaal best onzeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertM

Ja, hoe kleiner de ruimte, hoe lastiger te regelen.
Maar niet te gauw in paniek raken, vaak gaat het goed.

flowert

Haha nee, geen paniek. Alleen wat kunstgrepen om de boel droger te krijgen.

Als het lukt: fijn.
Als het niet lukt heb ik een boel geleerd voor de volgende keer, en die gaat er zeker komen.

Ik ga in elk geval op zoek naar een groter ijskastje. Mijn echtgenote zal blij zijn, nóg een ijskast erbij in de kelder. :')

flowert

Nog even een terugkoppeling:

Gisteren geoogst. Ik heb wel gedurende zes weken drie keer per dag de boel in de gaten gehouden, maar het is gelukt. Een los weerstationnetje met de sensor in het midden van de droogkast gaf ook al iets lagere waarden aan qua RLV, dus dat stemde ook wel gerust. En ze droogden gewoon gestaag, duss..

Hierna ga ik eerst eens een nieuwe klimaatkast bouwen (voorzien van een Arduino mega), dan weer een volgende stap proberen.





Smaakt erg goed! Wel ietsje zoutig, wat me verbaast want ik heb me netjes aan het recept gehouden en wellicht ook iets subtieler kruiden de volgende keer. Maar ik ben absoluut tevreden voor een eerste keer.

BertM

Die zien er super uit Wouter!
Alleen met die schimmel niet vacumeren, dan wordt hij slijmerig.
Hoeveel gram zout heb je gebruikt dan?

flowert

Thanks! Ook voor de slijm/schimmeltip.

Hoe kan ik deze dan het beste bewaren?

De hoeveelheid zout weet ik niet uit mijn hoofd, moet ik vanavond even opzoeken.

BertM

Even wat kaaspapier bij de appie halen, ze daarin wikkelen en onder in de koelkast.

flowert

Ah, top. Dat zijn nuttige tips.

V.w.b. het zout: ik heb 25 gram colorozo plus 5 gram normaal zout/kilo gebruikt.

BertM

Je kunt met deze kleine worstjes rustig terug gaan naar 25gr Colorozo

flowert

Ah, oké. Deze eerste keer wilde ik even aan de veilige kant zitten, maar dat klinkt logisch inderdaad.