Hoofdmenu

Robert's kast

Gestart door LT1970, mei 17, 2020, 10:08:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

LT1970

Het stond al een aantal jaren op de verlanglijst, maar afgelopen januari was de kogel door de kerk, er komt een eigen droogkast. Na flink inlezen hier op het forum heb ik gekozen voor dezelfde controller en sensor als KrisK. De hardware die ik heb gebruikt is:

  • Een Ikea inbouw koelkast
  • Een ZL-7901A controller
  • Een Xiaomi Deerma 5l luchtbevochtiger
  • Een Hot!-Elektrische Ontvochtiger
  • Een 220V 80 Mm ventilator
  • Een 50 Watt warmtelamp
  • Een oude dimmer
  • Een Ikea pannenrek
  • Een wijnkistje

De kast is nu klaar en heeft afgelopen week proefgedraaid en met het weer van de afgelopen week heeft hij moeten koelen en verwarmen. In beide gevallen gaat het mooi gelijkmatig al vind ik dat de koeling best vaak aanslaat per uur. Het voordeel is een mooie constante temperatuur maar veel schakelmomenten. Met de controller kan dit niet worden voorkomen, ik zit te denken om een inschakelvertraging te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?



De luchtvochtigheid is nog niet 100% onder controle, de bevochter gaat prima maar de ontvochtiger krijg ik nog niet ingesteld, op dit moment zou deze continu aan staan als ik 'm aan zet. Doordat de bevochtiger een flinke stoot vocht geeft schiet de waarde verder door dan wenselijk is en mijn bedoeling was dat de ontvochtiger deze overshoot zou wegwerken. De aankomende week wat verder puzzelen om dit goed te krijgen, eventueel de bevochtiger bij een lagere luchtvochtigheid laten aanslaan.

Voor de monitoring gebruik ik een Wemos D1 Ri icm een SHT31-D sensor. Op de Wemos draait ESPhome waardoor ik de data via Home Assistant in InluxDB en Grafana krijg. Het geeft leuke grafieken om naar te kijken en er kunnen alarmmeldingen naar mijn telefoon worden gestuurd als de temperatuur te ver omhoog gaat.



Vandaag de kast mooi schoon gemaakt, de aankomende week nog spelen met de luchtvochtigheid en dan kunnen de eerste bewoners er in. Er ligt een Coppa en Pancetta klaar om de kast te vullen, ik kan niet wachten  :-)))

KrisK


LT1970

Nu een paar dagen verder en het blijkt dat de ontvochtiger nooit gaat werken omdat deze te zwaar is voor de gebruikte aansluiting waardoor het relais doorgebrand is. Dan kan je nog zolang blijven testen met verschillende settings maar kapot blijft kapot.  *;-)

De luchtvochtigheid is wel stabieler er geworden. De bevochtiger had er moeite mee om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen terwijl de kast vol waterdamp stond en op de bodem nat was. Als de bevochtiger aan stond kwam er mist uit het onderste ventilatiegat. Voor nu is dit gat afgedekt waardoor de luchtvochtigheid stabiel is.

Het afdekken van het ventilatiegat heeft er ook voor gezorgd dat de koelkast veel minder vaak kortstondig aan staat. In plaats van ca 15 keer per uur was het de afgelopen dag gemiddeld 1 keer per uur.

Het onderste gat laat ik voor nu maar afgedekt, de aankomende tijd maar eens kijken hoe de eerste producten uit de kast komen. Als de aankomende dagen de kast stabiel blijft kan zondag het eerste vlees er in.  W!nk