Droogkast van glasdeur dranken koelkast

Gestart door mr.clean, september 28, 2020, 11:04:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

mr.clean

Na lang fantaseren over zelf charcuterie en worst maken moest het er toch maar van komen: een eigen droogkast. En aangezien er niet veel verhalen bekend zijn van een omgebouwde dranken koelkast leek het mij leuk om dit verhaal met jullie te delen.

Via mijn werkgever kon ik voor weinig aan een afgedankte glasdeurkoeling komen. Mooi groot volume, glazen deur om te kunnen kijken en geen leidingen in de wanden, het was eigenlijk liefde op het eerste gezicht.

Eerst maar eens goed schrobben, want deze ouwe rot had het nodige meegemaakt. Dat ging gelukkig goed. Ook alle overbodige onderdelen zoals TL fitting verwijderd omdat dit alleen maar een bron voor ongewenste schimmel kan zijn, en we het licht niet nodig hebben. Ali uit China had intussen de onderdelen toegestuurd en verder wat klein werk bij de lokale bouwmarkt gehaald; Lets go!

Zoals eerder genoemd is dit type koelkast naar mijn mening uitermate geschikt voor wat doe-het-zelfer klus praktijken omdat het koelelement zichtbaar tegen de achterwand gemonteerd zit. Gaten boren voor de verschillende voedingen kan dus relatief eenvoudig met weinig kans op beschadiging van het systeem.

Eerst maar eens 3 WCD's monteren die doorgeschakeld staan op de inkbirds. Kon gewoon via een bestaand gat voor de voeding van de koelkast ventilator naar buiten worden gevoerd, dat was een mazzeltje.

Omdat bij dit type koelkast de ventilator alleen aanslaat als de koelkast koelt ook een 12v ventilator gekocht. Toekomstige testen zullen uitwijzen of deze nodig is. Of dat de fan van de koelkast zelf voldoende of te krachtig blijkt.

Alle kabeltjes even "netjes" weggewerkt en de roosters weer terug geplaatst, de standaard gaas roosters zijn uitermate handig om vleeshaken aan te hangen en tevens plastic gecoat en dus makkelijk schoon te houden.

Tijd om proef te draaien. Temperatuur blijft mooi gelijk, lucht vochtigheid schiet steeds iets te ver door maar gemiddeld kom ik op een mooie relatieve luchtvochtigheid uit. Straks maar zien of dit in de praktijk ook zo werkt.

Omdat glasdeur koelkasten handig zijn om product mooi te bekijken zonder de deur te openen, maar niet ideaal zijn i.v.m. het ranzig worden van vet, moest ik opzoek naar een oplossing. Even Googelen leerde mij dat er UV filterend raamfolie te vinden is. Hiermee de enige lichtbron (ramen in schuurdeur) afgeplakt.

Nu staat de kast even normaal programma te draaien om de toekomstige coppa, pancetta en guanciale te pekelen. Met 2 weken kunnen ze uit de pekel en kunnen we daadwerkelijk gaan testen met drogen. Ik kan niet wachten.

Mochten jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mr.clean


mr.clean


mr.clean


mr.clean


mr.clean


flowert

Nice, ziet er goed uit.
Kan het geen kwaad om je vlees in het daglicht te zetten? Anders zou je je deur even met folie ofzo kunnen beplakken.

flowert

Citaat van: flowert op september 29, 2020, 11:10:36 PM
Nice, ziet er goed uit.
Kan het geen kwaad om je vlees in het daglicht te zetten? Anders zou je je deur even met folie ofzo kunnen beplakken.
Never mind. Eerst goed lezen voordat ik reageer he..


BertM

Waar heb je de inktbirds gekocht als ik vragen mag?


mr.clean

Citaat van: BertM op oktober 02, 2020, 03:33:02 PM
Waar heb je de inktbirds gekocht als ik vragen mag?
Heb in het verleden via de website van inkbird besteld. Duurde meer dan een maand en werd verzonden vanuit de USA.

Dit maal via AliExpress gekocht en met 1,5 werk in huis. Nu als combi te bestellen met gratis mini klimaat logger. Overigens exact dezelfde kwaliteit en verpakking etc..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk