Van Brouwer naar worsten maken

Gestart door Theofiel Boomerang, november 06, 2020, 02:58:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theofiel Boomerang

Ken je dat? Een lekker biertje maar geen lekkere snack er bij? Precies. Ik brouw al een jaartje of 5 bier maar sinds de laatste 2 jaar toch echt wat serieuzer. Niet professioneel maar wel een serieuze hobby. En nu staat de klimaatkast weleens leeg en het lijkt met gaaf om zelf droge worsten te maken.

Mijn klimaatkast is zoals velen hier een oude koelkast met een STC1000 om de temperatuur te regelen. Dit doe ik via een aquarium verwarmingslint van 5 meter. Deze zit aan de zijkanten en achterzijde gelust om zo overal de contante temperatuur te behouden. Maar zit nog geen luchtvochtigheidsregeling in. Alle tips daarover welkom.

Verder ook nog geen middelen of boeken in huis dus de Worstbijbel staat op het verlanglijst en een mooie handmatige vleesmolen met worsttuit er op. Als jullie andere start tips hebben of me adviseren om met andere apparatuur te starten dan laat het gerust weten.

Grtz,

Theo

valk03

Welkom Theo, je hebt er een leuke hobby bij.

Wat de bevochtiger betreft, ik heb er 1 gekocht bij de BCC voor een paar tientjes. Ik had er eerst 1 van Aliexpress maar dat was geen succes. Ik heb er sinds kort ook een ontvochtiger bij gezet en nu blijft de vochtigheidsgraad goed in balans. Wat boeken betreft, de boeken van Meneer Wateetons doen het altijd goed en er staat hier ergens op het forum ook een slagershandboek met de nodige recepten. Ook een aanrader.

BertM

Welkom Theo,

Je hebt weer een leuke hobby bij.
Het slagersbijl hierboven genoemd straat bovenaan bij charcuterie als handboek worstmakerij.

Als boek kan ik je over- charcuterie van meneer wateetons aanbevelen: een groot gedeelte van de worstbijbel staat er ook in, maar er staat ook andere charcuterie in zoals pancetta, pastrami en veel meer algemene dingen in.
Recepten staan hier genoeg, maar als ik je een tip mag geven: begin eerst met wat verse worstjes zodat je het maken van worst onder de knie krijgt.

Theofiel Boomerang

Ok, alles in huis om verse worst te maken. Verse worst mix van van beekum, darm 32/34. een kilo buikspek en een kilo schouder van de lokale varkensboer. Mijn actieplan:

Aanstaande vrijdagmiddag 2 meter darm afsnijden uit dat gepekelde emmertje. En laten weken en doorspoelen in koud water.

halve kilo schouder en halve kilo buikspek in stukjes snijden. 20gr verse worstmix mengen en weer even koud zetten. Dan door de molen. Nogmaals koud, daarna goed mengen, nogmaals koud en daarna de molen in.

Voor gebruik nog even de darm in lauw water spoelen en dan op de worsttuit van m'n vleesmolen. En dan worsten draaien maar. De helft gaat nog de weckpan in voor 60 minuten op 72 graden en de rest gaat in de koelkast voor zondagavond.

Nog tips?

BertM

Minstens 3 maal koud water verversen en meer darm gebruiken, 2 meter is te weinig.
Beter iets te veel pakken dan te weinig, wat je overhebt kun je zo weer in het zout leggen

Succes!

Theofiel Boomerang

Citaat van: BertM op januari 05, 2021, 03:21:28 PM
Minstens 3 maal koud water verversen en meer darm gebruiken, 2 meter is te weinig.
Beter iets te veel pakken dan te weinig, wat je overhebt kun je zo weer in het zout leggen

Succes!

Ik had 1,5 meter per kilo ergens gelezen vandaar de 2 meter

BertM

Liever iets meer nemen, er isniets erger dan nog een halvevulbuste hebben en geen darmen meer.
Watje overhoud goed afspoelen en weer in zout leggen, kun je ze zo weer gebruiken de volgende keer.

BertM

Citaat van: Theofiel Boomerang op januari 05, 2021, 03:22:15 PM
Citaat van: BertM op januari 05, 2021, 03:21:28 PM
Minstens 3 maal koud water verversen en meer darm gebruiken, 2 meter is te weinig.
Beter iets te veel pakken dan te weinig, wat je overhebt kun je zo weer in het zout leggen

Succes!

Ik had 1,5 meter per kilo ergens gelezen vandaar de 2 meter
Maar je hebt 2 kilo vlees, dan heb je al 3 meter nodig.

Theofiel Boomerang

Citeer
Maar je hebt 2 kilo vlees, dan heb je al 3 meter nodig.

Ja klopt, maar ik ging maar aan de slag met 1 kilo. Zie m'n 3e regel over het maken van de worst  :-)
Maar bedankt voor de tips!

stijn

die 1.5m /kg komt goed in de richting hoor.
Dat is ook de regelen die ik gebruik.