Hoofdmenu

Berging worst

Gestart door fxs81, november 30, 2020, 11:58:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

fxs81

Onlangs mezelf hier aangemeld aangezien ik wat meer met charcuterie wil gaan doen en dan ook maar zelf wat plaatsen hier ipv alleen meelezen. Ik heb al vaker droge worst gemaakt (2x) maar deze komt uit de worstbijbel, wel de kruiderij wat aangepast.
De start was 9 ons hamlappen en 6 ons speklapjes. Op anderhalve kilo zitten er de volgende kruiden in: 38 gr colorozozout, 3 gr paprikapoeder, 7 gr venkelpoeder, 3 gr knoflookgranulaat, 3 gr uiengranulaat, 3 gr zwarte peper, 5 gr dextrose en een eetlepel karnemelk.











Ik heb ze 24 uur ingeseald laten fermenteren en daarna opgehangen, bij gebrek aan een droogkast gewoon in de berging vandaar de titel.



Na een week hingen ze er zo bij.



Na 2 weken even gewogen, begint er al goed op te lijken maar mogen nog wat harder dus nog een week geduld. Tussendoor wel een paar keer afgenomen met 50/50 water azijn, er kwam een paar keer witte schimmel op, lijkt wel op de goede, beetje poederachtig, ook even wat van mijn vinger gelikt, smaakte niet raar of zo maargoed, aangezien ik geen idee heb of het de goede is toch maar weggehaald, bij een volgende batch maar eens op 1 wat laten zitten en kijken wat er gebeurt. tevens een hygrometertje besteld om eens te kijken hoe vochtig het eigenlijk is in de berging.



Net 1 aangesneden en die valt niks tegen, de venkel voert lichtjes de boventoon (was de bedoeling) en gelukkig niet te zout. Lekker hartig worstje geworden. Op naar de volgende batch. De rest gaat zo ingeseald de koelkast in. Ik begreep dat ze zo het best bewaard kunnen worden als je ze niet droger wil hebben, correct me if i am wrong. Bedankt voor het kijken. Groetjes Stef



BertM


fxs81

Dank je Bert, morgen weer aan de slag, hier eens kijken voor een receptje.

Sjuul


fxs81

Vandaag weekend voor mij (ploegendienst, mag zaterdag weer) en dus mooi tijd om ff wat worst te draaien. Dit keer voor een chorizo gegaan, 6 worstjes uit een kilo, dit keer met wat brood gezorgd dat ik minder verlies had uit de stopbus dus in totaal ruim 9 ons aan worst. Zal de foto's van het draaien achterwege laten, die staan er al van de vorige worsten. Ik heb het recept van hier gebruikt als richtlijn.









Ingeseald maar niet helemaal vacuĆ¼m, ze mogen nu 2 dagen fermenteren op kamertemperatuur en gaan dan de berging in.


valk03

Ze hangen er mooi bij Stef. Leuk verslag.

fxs81

Dank je Robert. Ben erg benieuwd hoe ze gaan worden.

valk03

Ik ben zelf groot fan van Chorizo. Niet iedereen bij ons, maar mijn volgende batch wordt zeker Chorizo.

BertM

Lekker chorizo, ook weer eens maken.....

nielss055

He Stef! Jij ook hier van de partij.
Prachtig project!
Met een vlammende groet,

Nielss055

Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

fxs81

Dank mannen, ja Niels, via google hier gekomen, gelijk ook maar delen wat we aan het doen zijn.

fxs81

#11
Kleine chorizo update. De 1e foto is vorige week zaterdag gemaakt toen ik ze heb opgehangen, de 2e gisteren na dus een week drogen.





So far so good...

Erg goed gelukt, lekker pittig en hartig worstje geworden. De volgende worst ga ik eerst nog koudroken voor het drogen, eens kijken wat dat doet.


flowert


BertM


valk03