Wijnklimaatkast ombouwen

Gestart door Theofiel Boomerang, december 01, 2020, 11:21:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theofiel Boomerang

Goedemorgen,

ik ben nieuw op het gebied van worsten maken maar brouw al jaren bier. Heb een oude koelkast omgebouwd tot klimaatkast doormiddel van een verwarmingslint en een STC1000 om de temperatuur te regelen.

Nu kan ik een gratis wijnklimaatkast ophalen bij vrienden. Deze heeft 2 zones en lijkt me perfect om zowel het bier in te laten vergisten en koelen. Maar ook om worsten in te hangen. Het heeft handige uitschuifbare rekken.

Ik zit alleen te twijfelen hoe ik deze zal ombouwen. Meestal hebben deze kasten een temperatuur bereik tot een graad of 20. Maar ik kan me niet voorstellen dat er een actieve verwarming in zit. Ik ben nog nieuw met luchtvochtigheid regelen dus daar moet ik me nog in verdiepen. Het lijkt me het handigste als ik slechts 1 gedeelte ga aanpassen en een ander gedeelte blijf gebruiken als een soort koelkast. Anders is het 2x luchtbevochtiger, 2x stc etc etc.

De portemonee heeft ook beperkingen dus als je naar volgorde van belangrijkheid kijkt:
- temperatuur regeling
- luchtvochtigheid regeling
- doorluchting regeling
Waar moet ik zowieso mee aan de slag en wat kan in een gevorderd stadium? Net als bij het brouwen begon ik met plastic emmers en zit ik nu op automatische brouwketels en rvs vaten.... Hoe pak ik dit aan en welke tips hebben jullie?

Bedankt!



BertM

Een STC is geschikt voor de temperatuurregeling.
Vaak moet je met een wijnkoelkast meer ontvochtigen dan bevochtigen, dit komt omdat ze (vaak) met een pellier element werken.

ik zou zeggen koop een goedkope hydrometer, zet er een STC tussen en kijk hoe de kast regeert als je er bijvoorbeeld een braadworst in hangt. je target moet na een paar dagen 75% RV zijn. 

Theofiel Boomerang

Inmiddels een update.

Ik heb nu deze op de kop weten te tikken:
https://www.wijnkastenshop.com/wijnklimaatkast-villemont-duo.html

Deze heeft ook een luchtvochtigheidregeling. Het onderste gedeelte kan tot 18 graden en een luchtvochtigheid van 66%. Nu vraag ik me nog of hoe die luchtvochtigheid precies werkt maar het schijnt dat deze kasten dus speciale functies hebben om het uitdrogen van de kurk te voorkomen. Ik denk dat ik maar eens begin met gewoon een bakje water en een analoge hydrometer om eens te zien op welke waardes we uitkomen en blijven.

Nu dus nog het beluchten. Ik heb gelezen dat iedere dag de deur een keer open en dicht doen al genoeg is voor de beluchting. Er zit ook een filter in de kast dus wellicht dat dit ook kan bijdragen in de beluchting? Verwachten jullie dat ik nog extra maatregels moet toepassen?


BertM

Dat is een mooie!

Denk gewoon proberen en zien hoe het gaat

superjohn

Citaat van: Theofiel Boomerang op december 08, 2020, 04:47:43 PM
Inmiddels een update.

Ik heb gelezen dat iedere dag de deur een keer open en dicht doen al genoeg is voor de beluchting.

Zo heb ik m'n eerst copa's gemaakt en dat ging prima, mooie kast idd.