Raspcuterie support topic

Gestart door jelmert, december 18, 2020, 10:39:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

jelmert

Als ontwikkelaar van de raspcuterie software bied ik via deze weg graag hulp en ondersteuning. Raspcuterie is software voor de Raspberry Pi waarmee je met behulp van de temperatuur en luchtvochtigheid diverse relais kunt schakelen.

Demo met gesimuleerde data: https://raspcuterie.com/
Documentatie: https://foarsitter.github.io/raspcuterie/

Ook kunnen er via deze weg verbeteringen aangedragen worden. Zo kwam Bert al met het verzoek om profielen in te kunnen stellen voor bijvoorbeeld het drogen en fermenteren. Beide situaties hebben een andere temperatuur- en vochtigheidsbereik.

BertM

Leuk dat je het forum hebt gevonden, Jelmer
Heb de onderdelen liggen, dus ga ze eens opzoeken en installeren.

Bij de demo versie zie ik trouwens een probleem met de sliders: de koelkast kun je uit zetten maar niet meer aan.

jelmert

Bedankt Bert,

Elke slider heeft een timeout van 10 minuten. Dus je kunt maximaal eens per 10 minuten schakelen. Dit om de koelkast te beveiligen. Als dit optreed moet nog even een melding tonen zodat de gebruiker begrijpt wat er gaande is.

BertM

Citaat van: jelmert op december 18, 2020, 12:10:58 PM
Bedankt Bert,

Elke slider heeft een timeout van 10 minuten. Dus je kunt maximaal eens per 10 minuten schakelen. Dit om de koelkast te beveiligen. Als dit optreed moet nog even een melding tonen zodat de gebruiker begrijpt wat er gaande is.

Dat is inderdaad een goed punt, te veel schakelen kost je een koelcompressor.

Nog een punt: voeg ook een ventilator toe voor de lucht circulatie, het mooiste is dat je deze kan regelen met een timer en helemaal mooi als je daar ook het toerental van kunt regelen.

BertM


jelmert

Citaat van: BertM op december 18, 2020, 12:44:59 PM

Nog een punt: voeg ook een ventilator toe voor de lucht circulatie, het mooiste is dat je deze kan regelen met een timer en helemaal mooi als je daar ook het toerental van kunt regelen.

Momenteel heb ik deze https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=490326 continu draaien op 3.3v. Het idee is om daar nog een transistor tussen te zetten zodat die kan schakelen. Maar nu met de lockdown kom ik niet zo gemakkelijk aan een transistor (tenzij ik een onderdeel wat nog geen euro kost laat bezorgen, is ook weer zo wat).

jelmert

Wat ik de afgelopen twee weken zoal geleerd heb:

- een koelkast stopt niet met koelen als je hem uitzet en een koelkast begint niet direct met koelen wanneer je hem aanzet
- een koelkast verlaagt de luchtvochtigheid tijdens het koelen, deze herstelt weer als de koelkast niet meer koelt (zie punt 1)
- een luchtontvochtiger met peltier-element verwarmt
- een luchtontvochtiger met peltier-element bevat een ventilator

Zie je de tegenstrijdigheden? Ik stuur nu de ontvochtiger op de gemiddelde luchtvochtigheid over de afgelopen 3 uur. Hierdoor staat de luchtontvochtiger minder vaak, verwarmt de ontvochtiger minder en slaat dus ook de koelkast vaker aan. Hierdoor blijft de luchtvochtigheid constanter en hen ik minder airflow in mijn kast.

In het begin had ik een ondergrens (10) en bovengrens (15) ingesteld voor de koelkast. Echter was de gemiddelde temperatuur veel lager, de minimum temperatuur veel lager dan de ondergrens en de maximum temperatuur hoger dan de bovengrens. Dit komt omdat de koelkast even tijd nodig heeft om het koelproces in werking te zetten. Eenmaal bezig is dit proces ook niet zomaar tot stilstand gebracht.

Weet iemand waardoor de luchtvochtigheid daalt tijdens het koelen? Hoe dit effect heet? Volgens Mollier zou bij een dalende temperatuur de relative luchtvochtigheid moeten stijgen...

BertM

Vocht trekt naar het koudste punt, dit is de verdamper in je koelkast, hier slaat het neer als condens.
Je zit dit bijvoorbeeld ook als je in een auto stapt nu: de ramen beslaan aan de binnenkant.dit komt omdat de ramen kouder zijn dan de binnentemperatuur. Het condenseert dus op de ruiten.

Dit principe gebruiken we om vocht af te voeren via de drain van de verdamper.

Wanneer de koelcompressor stopt,zal de verdamper, die in dat geval vaak rond de -4  is, niet meteen weer op de 15 graden staan maar langzaam weer verwarmen, en andersom bij het aanslaan van de compressor zal de verdamper ook niet meteen op zijn maximaal werken. Dit is wat je beschrijft.
Na het stoppen zal het water zich weer vereffenen in de lucht en zal je sensor inderdaad zien dat de rv weer omhoog loopt.

Denk erom dat dit over grammen gaat in zo een kleine ruimte.

jelmert

Is er iemand op het forum die iets over de isolatiewaarde van mijn koelkast kan zeggen aan de hand van deze grafiek? Elke 70 minuten verlies ik namelijk een dikke 2 graad.


BertM

Je zou het inderdaad kunnen berekenen maar dan moet je ook weten uit welke materialen je kast is gemaakt en hoe dik het is.
En als je er ventilatie gaten in hebt zitten komt er toch warme buitenlucht binnen.
Heb in het verleden deze berekeningen wel gemaakt maar dat ging dan over koelcellen

jelmert

Er aan rekenen gaat mij wat boven de pet. Er zitten geen gaten in de kast dus de warme lucht blijft (hopelijk) buiten. Omgevingstemperatuur is vrij constant rond de 20 graden.

jelmert

Vandaag het rubber van de koelkastdeur vervangen. Daarbij viel het mij op dat aan de onderkant bij het scharnierpunt er beweging optrad en de deur dus slecht afsloot. Ik denk dat onderstaande foto het probleem wel duidelijk illustreert:


Gelukkig kon ik de deur makkelijk omdraaien, de andere kant was namelijk nog niet versleten:


Mijn vermoeden is dat dit bij veel droogkasten wel eens een probleem kan zijn die het checken waard is en gemakkelijk op te lossen.

BertM

Koelkasten hebben veel te lijden inderdaad.
Heb mijn droogkast laatst naar het recycle punt gebracht, de onderkant was rood verroest.
Hij was 6 jaar in gebruik en al het vocht heeft hem de das omgedaan.
Er staat gelukkig al een nieuwe klaar om omgebouwd te worden

jelmert

Kunnen we je ombouwproject ook volgen op het forum?

BertM

Kan er inderdaad wel een verslagje van maken.
Wordt wel volgend jaar: moet nog voor het werk een aantal weken naar het buitenland en er zit nog een wild weekend van Meneer W tussen( gaan we ook een verslagje van delen)