Nieuwe porkert mes en platen RVS of staal

Gestart door KarmeFrank, oktober 22, 2020, 03:38:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

KarmeFrank

Hoi,

ik heb oude porkert 10 gekregen ( +25 jaar oud)

Deze porkert was zwaar verweerd en  heb ik m.b.v. van veel bloed zweet en tranen (en een staalborstel met messingborstel  in een boor) weer netjes glimmend gekregen. Maar ik ben toch bang dat deze molen van 20 jaar oud een te bot mes en plaat heeft.
Ik dus kijken bij Vuur & Rook  en gezien dat je kan kiezen tussen originele porkert (=Staal) en de messen en platen van de Wolfcut Enterprise 10/12 (=RVS). Voor de prijs hoef je het niet te laten, de orginele Porkert zijn ongeveer €1,= duurder.

https://www.vuurenrook.nl/nl/worstmakerij-slagerij/gehaktmolens-onderdelen/gehaktmolen-messen/?sort=default&mode=list&brand=0&filter%5B%5D=434864&min=0&max=35

Wat zijn de eventuele voor en nadelen van RVS want het lijkt me dat die wel in een vaatwasser zullen mogen en gemak dient de mensch toch?
ik zie ook verschillende vormen van messen iemand daar nog een tip voor?

Ik hoor het graag.

valk03

Of er echt nadelen aan RVS zitten durf ik niet te zeggen. Persoonlijk heb ik geen slechte ervaring met RVS, het is keihard staal waar volgen smij weinig mee kan misgaan. Wat ik persoonlijk niet doe is de messen in de vaatwasser doen. Al mijn (kwaliteits)messen, van blender to slagersmes worden bij mij met de hand afgewassen. Noem het overdreven maar, over het algemeen wordt een vaatwasser wel afgeraden als het om messen gaat.

LT1970

Qua schoonmaken in de vaatwasser sluit ik me aan bij valk03. D langdurige hoge temperatuur en inwerken van het afwasmiddel schijnt funest te zijn.

Ik heb ook nog een oude verweerde molen die ligt te wachten op een liefdevolle opknapbeurt. Heb je de binnenkant ook aangepakt met de messingborstel? En hoe voorkom je dat de molen weer verweerd?

KarmeFrank

OK geen vaatwasser dus. Met de hand is ook niet zo erg  W!nk
Ik heb met een goedkope weggooi set van Action kleine staal een messing borstel gebruikt die in mijn molen pas en zo heb ik de binnenkant schoon gekregen.
Voorkomen verwering heb ik weinig ervaring mee tot nu toe. Heb ganzenborst gehakt gedraaid voor hamburgers en veel versmering gekregen vandaar deze vraag over nieuwe messen. Na gebruik met sopje schoon gemaakt en in de zonnebloemolie gezet. Dat lijkt me voldoende

BertM

de onderdelen idd niet in de vaatwasser doen.
RVS platen zijn idd makkelijker en roesten niet, wel de plaat en mes bij elkaar houden dan heb je er langer plezier van.
Zonnebloem olie werkt inderdaad goed, wel voor het gebruik er weer met warm water afwassen, het kan namelijk ranzig worden.

KarmeFrank

#5
Bert bedankt voor de reactie, ik ga voor de nieuwe RVS set van 2 platen (8mm en 4,5mm) en een mes. Het RVS mes ziet er wel compleet anders uit als de standaard porkert model lijkt gebogen en puntig te zijn.(soort ninja werpsterren)  Zal dat geen probleem veroorzaken?

valk03