Benieuwd naar stroomverbruik

Gestart door BaSe66, januari 29, 2021, 02:04:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

BaSe66

Hi, ik ben Bart, nieuw op het forum, enthousiast over het maken van (verse) worst, en nu van plan een droog- en fermentatiekast te maken, obv een Arduino. Met alle posts in deze rubriek moet dat lukken.

Waar ik benieuwd naar ben is het stroomverbruik van deze kasten. Kan iemand daar iets over zeggen? Ik snap dat dat van meerdere factoren afhankelijk is, maar heeft iemand ooit zijn kast aan een verbruiksmeter gehangen?

Hoor het graag!

BertM

Hallo Bart,

Nee, als ik dat doe moet ik hem waarschijnlijk naar de stort brengen

BaSe66

Citaat van: BertM op januari 29, 2021, 10:03:47 PM
Hallo Bart,

Nee, als ik dat doe moet ik hem waarschijnlijk naar de stort brengen
:-))

valk03


jelmert

Afgelopen 24 uur had mijn droogkast een gemiddelde temperatuur van 13.5 graad (min 12.6, max 14.8). In totaal heeft de koelmotor ongeveer 3.5 uur moeten werken in de afgelopen 24 uur.

Dus al met al valt het reuze mee. Als ik kijk naar een A+ koelkast (150 Kw/h per jaar altijd aan) kost dat iets meer dan 5 euro per jaar.

valk03

Klinkt redelijk, zal het doorgeven aan de regering  :-)))

BaSe66

Citaat van: jelmert op februari 01, 2021, 12:42:24 PM
Afgelopen 24 uur had mijn droogkast een gemiddelde temperatuur van 13.5 graad (min 12.6, max 14.8). In totaal heeft de koelmotor ongeveer 3.5 uur moeten werken in de afgelopen 24 uur.

Dus al met al valt het reuze mee. Als ik kijk naar een A+ koelkast (150 Kw/h per jaar altijd aan) kost dat iets meer dan 5 euro per jaar.

Bij 3,5 uur per dag kom ik aan een iets ander uitkomst: Stel dat je koelkast een aansluitwaarde van 90W heeft, dan is dat per jaar: 90*3.5*365*0,22 is pakweg €25. Vind ik nog steeds meevallen, maar daar is de verwarming en de bevochtiger nog niet meegeteld. Dat kan trouwens best verwaarloosbaar zijn, ik heb geen idee. Maar stel dat je element van 15W en je bevochtiger van 15W ook elk 3,5 uur per dag draaien, dan komt daar dus nog eens een goeie 8 euro bij.

Volgens deze gegevens dus een dikke €33 per jaar, maar veel zal afhangen van waar de kast staat (omgevingstemperatuur). En een A+ koelkast blijft geen A+ als je er in gaat boren...

Wie nog?

valk03

Zolang iedereen tevreden is over de productie, kom ik er wel mee weg. Ik heb echt geen flauw idee.

jelmert

Mijn sommetje klopt inderdaad niet BaSe66. Een normale koelkast staat ook niet 24u per dag aan. Daar ging ik de mist in.

Bevochtigen en verwarmen doe ik niet en ik heb ook geen gaten in mijn kast geboord dus daar kan ik weinig over zeggen.

BaSe66

 C00L Thanks!

Citaat van: jelmert op februari 03, 2021, 12:28:48 PM
Bevochtigen en verwarmen doe ik niet en ik heb ook geen gaten in mijn kast geboord dus daar kan ik weinig over zeggen.

Oh? Mijn kast komt in een onverwarmde schuur te staan, dus zonder verwarming red ik het niet.

jelmert

Op dagen onder de 15 graden zou je dan niet hoeven koelen. Scheelt weer rendement :)