Ook maar even verslag doen

Gestart door flowert, februari 01, 2021, 12:50:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

flowert

Na mijn eerste batch worsten in een te kleine droogkast heb ik een nieuwe droogkast gebouwd. Dat was nodig omdat de luchtvochtigheid hierin te hoog bleef en door de te beperkte ruimte lastig te reguleren met bijvoorbeeld een ontvochtiger, omdat die a.) lastig paste en b.) door het geringe formaat de kast teveel verwarmde.

De nieuwe kast is nu dus alweer een tijdje operationeel en kan ik dus ook al het één en ander delen.

Mijn eerste batch worsten in de vorige kast waren wat te zout, dus op advies heb ik mij deze tweede keer beperkte tot 25 gram/kilo en dat maakt echt uit.
Daarnaast heb ik ook zelf de kruiden gemengd in plaats van een kruidenmix te gebruiken.

De ene helft van de worst heb ik met provençaalse kruiden, peperkorrels en knoflookpoeder gekruid, de andere helft met een scheutje rode wijn, paprikapoeder, caeyennepeper en knoflook.







Ze zijn allebei heerlijk geworden, volgende keer wel even labelen want met zo'n schimmel erop zijn ze vanaf de buitenkant niet meer te herkennen. Wel is het daardoor elke keer een verrassing wat je gaat eten, maar bij het weggeven is het niet altijd even handig dat ik niet weet welke de pittige is.

Ondertussen had ik ook een stukje buik te zouten gelegd in een poging daar een pancetta van te maken, dus die kwam daarnaast te hangen. De Pancetta is op zich ook lekker geworden, maar ik ben een beetje te kwistig geweest met de jeneverbessen. Ietsje minder de volgende keer.



Toen dat klaar was, was het tijd voor wat zwaarder geschut: Coppa en bresaola in een zakeind. Met name de dikkere bresaola was wat lastig in de darm te krijgen, maar uiteindelijk kreeg ik alles erin en hangen ze nu anderhalve week gestaag te drogen. Ben benieuwd!






valk03

Dat is zeker een verslag :-))).

Ziet er goed uit.

Sjuul

Ziet er goed uit.
De schimmel zelf gekweekt? of uit een zakje?

flowert

Thanks!
Die schimmel heb ik gewoon van een Brandt & Levie worstje uit de supermarkt geschraapt en alle worsten even in een badje daarmee gelegd.

fxs81

Gaaf, mooi om te zien, krijg er trek van. Ook weer snel wat worst ophangen, ben er hier alweer doorheen.

flowert

Ja, je moet je voorraad wel goed in de gaten houden om niet zonder te komen te zitten. Dat is, net als met bier brouwen, wel een beetje vooruitzien omdat je altijd wel aan een paar maanden rijpingstijd vastzit.


Citaat van: flowert op februari 01, 2021, 07:50:40 PM
Die schimmel heb ik gewoon van een Brandt & Levie worstje uit de supermarkt geschraapt

Dit kan een beetje raar overkomen zie ik nu. Ik heb het worstje uiteraard wel eerst gekocht voordat ik de schimmel ervan afschraapte. :)

BertM

Zien er goed uit, die zal ik ook wel lusten.  W!nk