Dan toch hier ook maar aangemeld

Gestart door Patrickske, november 04, 2021, 10:16:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Patrickske

Goedenmorgen,

ik ben Patrick en 45 jaar jong en woon in het mooie Brabant.
Al sinds bijna 4 jaar lid van de Charcuterie en en worst Facebook groep maar eigenlijk nooit op dit forum geweest, laat staan aangemeld.
Ben al jaren fervent bbq'er en dus ook van het warm roken van vlees en een af en toe een beetje vis (voornamelijk zalm).
Een jaar of 4 geleden door de fb groep getriggerd om een elektrische vleesmolen te scoren via marktplaats en m'n eerste eigen gehakt gemaakt maar dat was érg behelpen doordat de meeste delen van plastic waren en het machientje snel warm werd.
Meteen geprobeerd om droge worst te maken met de vleesmolen meegeleverde worststop opzetstuk wat op zich wel lukte als ik niet meer dan 1 worstje gelijk maakte want doordat het machientje hard moest werken om het deeg door de wormschroef te krijgen en zo de darm in was hij in no-time te warm en ging de boel vervetten en kreeg ik een grote bende.
Maar omdat ik het bezig zijn met worsten maken wel erg leuk vond/vindt toch maar een jaar of 2 geleden besloten om een nieuwe vleesmolen die in de aanbieding was bij de Sligro mee te nemen, een ProfiCook PC-FW 1003 (1500 watt).
En had ik in de FB groep al begrepen dat een opzetstuk om worsten te maken op een vleesmolen verreweg van ideaal is meteen op Ali een simpele handmatige stopper gekocht (de meest simpele die de meeste hier waarschijnlijk al kennen)
en dat ging op zich wel beter maar doordat daar andere maten tuitjes bij zaten en mijn lokale slager een maat heeft die niet paste op mijn vullertje heb ik het maar gelaten en heb ik zo nu en dan alleen maar grill worsten gemaakt.
Afgelopen weekend een goeie 3,5 kg grillworsten gemaakt (2 soorten/kruiden, en 1 met kaas) heb ik me mateloos geïrriteerd wat een geprul het is met dat vullertje waar ook maar max 300 gram per keer in kan, dus heb ik de "stoute" schoenen maar aangetrokken en wat kruiden, darm en de worstbijbel gekocht en op een andere site meteen een verticale worstbus voor 3 kg ineens.
vaak de bbq worsten bij Vuur en Rook gehaald en dan als favoriet de jalapeño/cheddar worsten en nu vastbesloten om die nu ook zelf te gaan maken (en vele andere soorten worst natuurlijk) en ook mezelf van de winter wat gaan inlezen in andere vleessoorten zoals hammen en Coppa ed, maar dat komt vanzelf goed, maar heb ook nog een gezin en werk enzo hahaha.

BertM

Welkom Patrick!

Er staat hier een goed recept voor de jalapeño/cheddar worsten.
Een goed uitgangspunt, die van Homemade hebben alleen een veel hoge vetgehalte en behoorlijke rook gehad.
Voordeel van eigen worsten maken is dat je ze naar je eigen smaak kunt maken.
Veel succes deze winter, en heb je vragen.... stel ze gerust hier.

Bert

valk03

Beetje laat, maar alsnog welkom Patrick! :-)))