Hoofdmenu

Eerste Worsteling

Gestart door Lin, januari 24, 2016, 01:46:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lin

Hoi,

Van de week de eerste keer zelf worst gemaakt. Ik heb alleen een foto van het verse resultaat maar ik zal de zware weg beschrijven.

Ik heb een mengsel gebruikt van hamlappen (700gr) en speklappen (350gr). Deze een beetje bevroren en door de gehaktmolen gedraaid (spierpijn!!).
Daarna de kruiden erin, 1 tl zout, snufje peper, 2 el paprikapoeder, 1 tl cayennepeper, 1 el knoflookpoeder en 2 el provencaalse kruiden.
Dit allemaal goed mengen totdat het wat ging plakken. Darmen (gekocht bij vuurenrook.nl)  gespoeld en op de pijp gezet. Ook dit ging in het begin heel moeilijk maar nadat ik heel veel water ging gebruiken ging het redelijk.
Gehaktmengsel weer in de gehaktmolen en draaien maar. Wederom spierpijn en de conclusie dat je wel 2 mensen nodig bent. Ik miste echt een extra hand.
Maar goed, beetje schuiven met het gehak in de darm en er kwamen redelijk mooie worsten op het bord.
Nachtje in de koelkast en toen gebakken.
Resultaat: smaak en kruiden goed, vlees veel te droog en te vast......
Ik moet me toch nog maar eens goed inlezen over de hoeveelheid vet in de worsten maar wel een goede reden om het nogmaals te proberen en misschien maar op zoek te gaan naar een stopbus...



BertM

Welke plaat heb je gebruikt, Lin?

Als de worst te droog was zou ik de volgende keer Kinnebak vragen aan de slager, is iets vetter als speklappen.



Ceriel

Worst ziet er goed uit voor een eerste keer, met de smaak zal het wel goed komen!
Als het maar droog blijft....

Mac

Voor wat het waard is, ze zien er mooi gevormd uit hoor Linda  C00L
Het is net als met BBQ, lekker blijven oefenen, en dan komt het vanzelf allemaal.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

hoefnix

Heb je wel wat vocht aan het worstmengsel toegevoegd tijdens het mengen met de kruiden?
Als je dat niet doet krijg je soms ook heeeeel droge worsten.

Lin

Inderdaad geen vocht erbij gedaan, zal ik de volgende keer eens proberen.
En ik heb een 4,5 mm plaat gebruikt volgens mij.

Ynnad

Beetje witte wijn toevoegen doet vaak wonderen.
Zelf ben ik geen voorstander van speklappen als vet voor je worst, het vet percentage verschild nl. per keer. Zoals hier boven al genoemd is; kinnebak.
Mijn blog is in de maak: www.dannykookt.nl

Huub De Brethoniere

Worsten zien er smakelijk uit!

Ik vraag mijn slager om varkenssnippers en kinnebak en in de verhouding 75/25 en voeg 100 ml water toe per kilo vlees.