Interactieve workshop Coppa maken

Gestart door BertM, januari 25, 2016, 01:06:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Huub De Brethoniere

Coppa in de zakeind gekregen en het ziet er best wel stoer uit, van de week even de foto's uploaden.


BertM nogmaals dank en ben ik je nog wat verschuldigd?

BertM

Nee hoor, Huub. service van de zaak
Goed om te horen dat het gelukt is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

BertM

#77
Aangezien er een beetje groene schimmel opkwam, de coppa afgenomen met een 50/50% mengsel water/azijn en natuurlijk even gewogen.

Huub De Brethoniere

Verlaat verslag van de making off, na eerst een varkenszakeind te hebben geprobeerd tot conclusie gekomen dat het niet gaat passen.
Van BertM een runderzakeind gekregen en de procureur hier makkelijker in kunnen krijgen en het spul opgeknoopt.
Het droogproces vind ik wel spannend en heb geen droogkast en heb nu de doppa's buiten in een eitje gehangen.
Deze hangen nu sinds 5 april te drogen en onderste foto is van vandaag(11april).

Wat kan ik verwachten als ik het in een niet gecontroleerde situatie laat gaan? Mijn gedachte is dat vroeger de worsten ed. in een boerenschuur hingen en daar verder niet meer naar werd "omgekeken".

@Mac leuk je vorige heel even te hebben gesproken en dat was ook maar heel even :-)

En foto's lukken via PhotoB niet

Mac

CiteerWat kan ik verwachten als ik het in een niet gecontroleerde situatie laat gaan?

Tja, dat is een lastige Huub, dat hangt van de factoren (lees temperatuur/ luchtvochtigheid)
Ik dacht dat jij zei, dat je de mogelijkheid om je coppa bij een slager te hangen had (of ben ik in de war met iemand anders ?)
De temperatuur liep vandaag al snel op zelfs 18ºC-20ºC, en das een stukje hoger dan de geadviseerde 12ºC-15ºC.
Het zou kunnen, dat je daardoor eerder last van casehardening (de buitenkant droogt te snel, en slaat dicht, waardoor er geen vocht meer uit kan, met gevolg dat het kan gaan rotten van binnenuit, (zegt niet dat dat zal gebeuren, maar het zou een mogelijk scenario kunnen zijn)

Probeer om een gekoelde ruimte te vinden welke niet té droog is.

CiteerMac leuk je vorige heel even te hebben gesproken en dat was ook maar heel even :-)
vond ik ook, en er komen vast nog wel meer gelegenheden hoor  :-)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Huub De Brethoniere

Dat van de slager klopt is wel een veilige optie denk ik.

Bart

Laatst zei me iemand, kijk naar de herkomst van de producten en het daar heersende klimaat, .... Dan kom je al een eind.

Sommigen onder ons hebben het geluk dat ze een rijpingskast hebben (gebouwd) anderen proberen dat dan zo goed mogelijk na te bootsen.

Gezien een coppa van italië afkomstig is, is dit ook een stukje zuidelijker.
Oorspronkelijk komt coppa uit Piacenza (ten zuiden van Milaan). En daar zijn de gemiddelde temperaturen (voordat men nog over klimaatopwarming sprak) vrij laag.

Als je klimatoligische waardes van die streek opvraagt, krijg je ongeveer de waardes van de droogkast. Ons klimaatje hier, is toch totaal anders te omschrijven.


BertM

Mijn eerste coppa ook gewoon in een kast gehangen, dat gaat zeker goed.
Heb je geen kelderkast of een ander donker plekje waar geen ongedierte komt, Huub?
Dan af en toe besproeien met water on te snel uitdrogen te voorkomen.

Huub De Brethoniere

Woon in een appartement zonder kelder en in huis is alles vloerverwarming in de garagebox is het wel koeler maar daar gaat waarschijnlijk de temp ook te hoog worden.

Toen ik de procureur uit het vacuüm haalde vond ik de geur niet lekker nu deze hangt te drogen is de geur veel aangenamer geworden.