Hoofdmenu

Jorieke haar vitrine

Gestart door Jorieke, januari 25, 2016, 06:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorieke

Ons laatste pure Wolvarken is deze week naar de slager gebracht. We gaan nu verder met alleen kruisingen (met Duroc of met Kunekune). Ik kan wel weer aan de slag met een paar (niet meer een heel varken in 1 keer deze keer  :-) ) mooie stukken vlees, maar toch was het ook wel even lastig om haar weg te brengen.

Er zijn nog wat stukken ham (ontbeend, maar wel met vet en zwoerd) en buikspek 'over', mocht er iemand helemaal naar Zelhem willen rijden ;)

We hebben ook flink wat rookworsten gerookt, maar die worsten zelf zijn gemaakt door de slager, want zo'n hoeveelheid kunnen mijn gehaktmolentje en worstpers niet aan. Dus ik kan niets vertellen over het recept. Roken doen we dan wel weer zelf.


Tjoepie

Ziet er goed uit!! Rook je ze warm of koud?

Jorieke

Warm, maar net niet warm genoeg om te garen.

Abraham

Dat is heel veel worst zeg!

Tjoepie

Ik heb ze op 80 graden gerookt, maar vond ze iets droog. Ik ga volgende keer toch iets kouder proberen te roken.

Jorieke

Ja, ze gaan gauw lekken als de temp. te hoog wordt. Dus we blijven er wat onder en garen ze dan na voordat we ze eten.

BertM

Citaat van: Tjoepie op maart 03, 2016, 05:34:44 PM
Ik heb ze op 80 graden gerookt, maar vond ze iets droog. Ik ga volgende keer toch iets kouder proberen te roken.
roken op 40-60 graden en afgaren in water van 80 graden werkt het best voor mij.

Jorieke

Ja, zo hebben wij het de afgelopen 2 keer (met zo'n lading aan worsten) ook gedaan. Temp. van het water trouwens een graag of 5 lager. Maar dat schommelt nog wel eens in een pan zonder thermostaat.

Bart

Citaat van: Jorieke op maart 03, 2016, 03:48:42 PM
Er zijn nog wat stukken ham (ontbeend, maar wel met vet en zwoerd) en buikspek 'over', mocht er iemand helemaal naar Zelhem willen rijden ;)

Jammer, ik woon weer aan de verkeerde kant van de grens met Nederland  :-((:

Jorieke

Bezorgen is ook mogelijk Bart ;) Maar dan zie je die leuke veldvarkens er niet bij...

De rookworsten zijn in ieder geval weer goed gelukt!

Tjoepie


Abraham


superjohn


Jorieke

Dank, al hebben wij ze alleen maar gerookt natuurlijk  0:-)

Hier droogt van alles nu:





En het hoort niet op dit forum maar de blauwaderkaas is al wel klaar om op een borrelplankje te liggen :)


Mac

Wow dat ziet er geweldig uit @Jorieke  C00L C00L C00L

CiteerEn het hoort niet op dit forum maar de blauwaderkaas is al wel klaar om op een borrelplankje te liggen :)

Dat denk je maar Jorieke  W!nk

Wij hebben ook een draadje waar je alles m.b.t. fermenteren kwijt kan
Ik zou het super vinden als je daar iets over de kaas zou willen/ kunnen posten.
http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php/board,16.0.html

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url