Hoofdmenu

Jorieke haar vitrine

Gestart door Jorieke, januari 25, 2016, 06:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorieke

Zelfde stukje van het varken inderdaad. Niet zo lang gezouten, en dan wel weer langer gedroogd. Mooie zachte plakjes.

Jorieke

Ik heb vorige week ook worsten gemaakt om te drogen. Nou ga ik volgende week wat kinnebakspek koud roken, en het leek me lekker om een aantal van die worsten mee te roken. Kan dat dan nog? Omdat ze dan al 2 weken hangen? Of maakt dat niets uit?


BertM

Zou wel kunnen, maar het effect zal wel minder zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mac

Ik dacht te hebben begrepen, dat je koud roken in elk stadium van het drogen kan toepassen.
En ik ben het met Bert eens, dat ik denk dat het in het begin stadium het meest effect zou hebben.

Maar ik zou het zeker wel proberen Jorieke.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Jorieke

Bedankt voor jullie antwoord, ik ga het zeker gewoon proberen. Morgen of overmorgen is het zo ver.

Jorieke

Ik heb al even wat gesnoept van een ham die sinds begin 2015 hangt:



En ik ben alweer aan het plannen om nog wat gedroogde zaken te gaan maken. Het varken in kwestie loopt hier nog, dus eerst de slager maar even bellen ;)
Het varken is een Kune-Wolvarken kruising, dus klein maar fijn. Mooi donkerrood vlees, met een lekker laagje spek om en in het vlees :) Ik wil een 'hele' helft (in stukken) gaan drogen.

De maanden hierna ben ik altijd druk met de moestuin en de rest van de tuin. Dus dan heb ik niet meer zoveel tijd voor het maken van charcuterie & worst. Dus vandaar nu nog even de inhaalslag :D

Jorieke

Het roken is wel goed gelukt volgens mij, nu moet alles nog een tijdje hangen.

Ik ga deze week (en volgende week) aardig wat verschillende soorten vleeswaren/charcuterie maken. Van 1 heel varken. Ik ben druk bezig met het zoeken van nieuwe recepten, en ik ga wat zaken maken die ik al vaker heb gemaakt.

Mac

leuk Jorieke.  C00L
Ik ben benieuwd.

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Tjoepie

Zeker leuk om het varken al "te kennen". Heb je er geen moeite mee om er een te (laten) slachten?

Jorieke

Nee, geen moeite. Het blijft natuurlijk vreemd, want ze heeft hier dik 1,5 jaar rondgelopen. Maar dat is tegelijkertijd ook weer het mooie. Ze heeft hier dik 1,5 jaar gelopen en gerend en liggen zonnen en wroeten en ze heeft van alles-en-nogwat kunnen eten.
Ik weet precies wat er in mijn stukje vlees is gegaan, hoe het is behandeld, en ik heb het vaak achter de oren gekrabbeld ;)

Tjoepie

Das waar, je weet iig zeker dat het beestje een goed leven gehad heeft  :-)

Abraham

Citaat van: Jorieke op februari 16, 2016, 08:15:00 AM
Ik weet precies wat er in mijn stukje vlees is gegaan, hoe het is behandeld, en ik heb het vaak achter de oren gekrabbeld ;)

Kan niet beter! Ben best jaloers..

Jorieke

Zo, we hebben het varken opgedeeld. Ze woog maar liefst 71 hele kilo's. Ja... in totaal ja :D Het zijn nou eenmaal ukkies, die wolvarken-kunekune-kruisingen. Wel erg mooi vlees, met een mooie speklaag.

Ik heb al wat zaken in zakken gestopt met de kruiden en zoutmengsels. Morgen verder, en dan in de komende 2 weken van alles weer uit de zakken en in de rookton of op zolder hangen om te drogen.






Tjoepie

Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Mac

Prachtige kleur heeft het vlees Jorieke :-)

Mac

Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url