Cured egg yolks

Gestart door Mac, januari 25, 2016, 10:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mac



Cured egg yolks, zijn gedroogde eidooiers, welke je kan gebruiken op pasta's (ipv kaas), of op hapjes, en in soepen. (en wie weet waar nog meer op !)


Ingrediënten
• Zout (fijn) (75%)
• Suiker (25%)
• Eieren
• Kaasdoek
• en een beetje geduld

Bereidingswijze
Meng suiker, en zout goed door elkaar.

Afhankelijk van je smaakprofiel kan je er voor kiezen om de zout / suiker verhouding aan te passen naar eigen wens.
Ik heb gekozen om voor een 75% zout, en 25% suiker verhouding te gaan, maar dit kan evengoed 50 / 50 zijn, of welke variant dan ook, echter zou ik niet voor een variant met minder zout dan suiker kiezen.

Je zou er wel voor kunnen kiezen om helemaal geen suiker te gebruiken.

Neem een bakje, en bedek de bodem met een laag van het zout/ suikermengsel (ongeveer een 1,5 cm dik)
Om verspilling van je zout en suiker te voorkomen, neem een zo passend mogelijk bakje.

Maak met een ei voor elke eidooier die je wilt drogen, een kuiltje, in de zojuist gemaakte bodem laag.

Neem een ei, en scheidt het eiwit van de dooier, en leg voorzichtig de dooier op het mengsel in een kuiltje in je bakje.
Het eiwit heb je voor dit proces niet nodig, dus doe hiermee wat je wilt.



Neem iets meer eieren dan je nodig hebt, want de kans bestaat, dat een eidooier kapot gaat. (bij mij maar 1x gelukkig)
Als je alle eieren gedaan hebt, bedek je de eidooiers helemaal met een laag van je zout/ suiker mengsel (ongeveer 1 tot 1,5 cm boven je eidooiers).
Dit is de basis van het curen van eidooiers, maar waarom zou je eventueel geen kruiden, of andere smaakmakers toevoegen tijdens deze periode. (Ik zeg "leef je uit")



Zet vervolgens het bakje voor ongeveer één week in de koelkast al dan niet afgedekt. (ik had het niet afgedekt)

Haal na één week de dooiers voorzichtig uit het zout/ suiker mengsel, spoel het overtollige zout er af, en dep deze zo goed mogelijk droog.
Let wel op, want de dooiers zijn nog wel enigzins kwetsbaar.



Indien de dooiers nog te zacht zijn, dan kan je deze eventueel langer in het zout/ suiker mengsel laten liggen. (dit zal uiteindelijk van invloed zijn op de structuur, en dit is een kwestie van experimenteren)



Knip de kaasdoek op de gewenste grootte, en pak de dooiers per stuk in een stukje kaasdoek.
Hang deze in je koelkast voor 2 weken, maar langer kan ook.



Na het gewenste aantal weken in de koelkast te hebben gehangen, kan je ze er uithalen, en uitpakken.
De dooiers zijn nu klaar om gebruikt te gaan worden.



Klaar voor gebruik op bijvoorbeeld pasta.
Bewaar de overige dooiers in een stukje kaasdoek, in een bakje in de koeling.
Veel plezier met maken, en eet smakelijk.


Mac






Bron: www.macsbbqpit.com




Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Jorieke

Tjonge, wat een idee zeg :) We hebben van de zomer vast weer teveel eieren elke dag, dan ga ik het eens proberen.

hoefnix

Wel eerder gezien maar nog niet gemaakt.
Alle ingredienten zijn in huis, dus vanmiddag gaan er een paar dooiers in een bakkie.

Waarom hang je ze per stuk op?
Je kan ze toch ook gewoon op een roostertje in een bak leggen?

Mac

#3
CiteerWaarom hang je ze per stuk op?
Je kan ze toch ook gewoon op een roostertje in een bak leggen?

in de 1e plaats, omdat het door mij gevolgde recept dat aangaf
Maar per stuk, is denk ik om te voorkomen, dat ze aan elkaar gaan plakken.
En zo'n hangend zakje ziet er ook leuk uit toch  W!nk

Ik zou zeggen leg ze eens op een roostertje (denk dat dat best goed gaat hoor)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

superjohn

Weer een leuke om te proberen

Mahi

Ben ff forum aan het doorspitten, vond dit wel een erg leuk recept, heb zelf kippen dus dat ga ik op zeker een keer proberen ! Thx C00L