Hoofdmenu

worst voor beginners

Gestart door Bartjeq, januari 31, 2016, 04:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bartjeq

Gisteren een workshop gehad bij Martijn van Vuur en Rook. Het ging over het maken van verse worst en tevens een droge versie gemaakt.  As we speak is het nog steeds een verse op het moment maar die gaat de komende tijd dus drogen.

Verse worst maken is eigenlijk heel simpel maar daarom niet minder leuk en in de vorm van een workshop ook nog eens gezellig ook. een aanrader dus. wij hebben eerst een varkensschouder uitgebeend en kleingesneden. Je zit dat gelijk in de goede verhouding vlees/ vet.

Daarna alles door de gehaktmolen gehaald en de varkensdarm gevuld. Voor de droge worst hebben we collageen darm gebruikt en 20gr colorozozout per kg plus de rest van de kruiden natuurlijk.

Ik ga toch eens kijken of ik niet ergens een hele schouder kan kopen binnenkort....gewoon om een beetje met smaken te experimenteren.  50/50 procureur en buikspek kan ook natuurlijk maar dat uitbenen doe ik ook niet elke dag dus dat maakt het ook weer wat uitdagender...

En even een paar plaatjes....(niet de mooiste maar goed...)







Was zo een heel leuk dagje....



Jaakke

Was zeker gezellig Bart.

Ben ook benieuwd hoe de droge worsten het gaan doen komende weken.
Heb ze nu in de schuur gehangen dus hoop dat het een beetje goed zit qua lucht vochtigheid daar.

Mac

Heeeeeé Bart, was jij er ook M@D

Ja, dat was erg leuk, leerzaam, en gezellig hè.
Misschien dat we dat vanuit het forum hier ook maar eens moeten organiseren.
(ik houd wel ff contact met Martijn daarover)

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url

Bartjeq

Zou best een goed plan zijn denk ik. Ik zal er zijn iig. Kunnen we aangeven wat we willen ook.. droge worst met en zonder startersculturen...ik opper maar wat....

chckstrk

Grillworst!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bartjeq

Verse worst. die lange rechte is de droge worst in een collageen "darm"

Ceriel

Workshop worstmaken? Leuk!  W!nk
Als het maar droog blijft....

dayfox

Ik weet niet waar je woont Bartjeq,  maar bij Gosschalk Epe kan je praktisch alles halen

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


chckstrk


Citaat van: Bartjeq op februari 01, 2016, 07:47:09 PM
Verse worst. die lange rechte is de droge worst in een collageen "darm"

Ik weet t, zelf gestopt ;-)
Dus ik opperde ook maar wat


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bartjeq

Oh hahaha,  ja die forumnamen hè. ..

Leon

Gisteren m'n droge worsten gechecked, deze hangen in de garage en hadden wat witte puntjes, deze heb ik er af geveegd.

Is het het beste om ze even af te nemen met 1 deel water/1 deel azijn?

Verder drogen ze rustig in, mooi symmetrisch dus daar ben ik eigenlijk best tevreden over :)

BertM

Ja gewoon afnemen met water/azijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tallman

Een hoop gehakt gedraaid zeg :-))), maarruh: staat dat nou ongekoeld te wachten om worst te worden?
Of was de ruimte soms koud?
Kenwood 050 - BBQ-stuf en een te kleine vriezer