Coppa met wat schimmel, laten zitten of niet?

Gestart door Leon, februari 01, 2016, 05:03:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon

Ik post het hier, ik ben tenslotte een beginner :).

De Coppa is tijdens een workshop in 2015 gemaakt, eerst 8 weken in het zout/witte wijn/kruiden en daarna ontzout, 24 uur gedroogd en toen in een varkensvel hup, de garage in.

Daar werd het mijn inziens wel heel erg koud en droog dus besloten de Coppa naar de zolder te verhuizen en een luchtbevochtiger aangeschaft om de CV kast, waar het zo'n 17 graden is, flink vochtiger te krijgen. Het lukt me nu om de kast op een dikke 65% te krijgen, soms wat hoger, soms wat lager..

Vandaag de Coppa maar eens gewogen en, gelet op de ervaringen op het bbqgenootschap forum, ook even te spieken onder het varkensdarmvel.



19% in gewicht afgenomen in 3,5 weken, wat dat betreft ben ik eigenlijk best wel tevreden.

Daarna begon het spieken :)





Moet ik dit weghalen of kan dit blijven zitten?

Na het spieken heb ik het varkensvel iets nat gemaakt en weer strak om de coppa heen gewikkeld en goed vastgemaakt.

Alvast bedankt voor de adviezen!

BertM

Niet zo schokkend hoor! Even afnemen met een 50/50 oplossing water/ azijn.


BertM

Mac

Zoals ook op het genootschap, hier ook mijn idee.

CiteerZoals het er nu uitziet, hoef je je geen zorgen te maken.
Echterrrr.............begint het meestal met wit (naar mijn beleving, maar ik kan het mis hebben)

Waar ik mij wel een beetje zorgen om baart, is dat het varkensvel niet goed aansluit op je Coppa (er zit dus ruimte tussen).

Afgelopen zaterdag, hadden we het er nog met Martijn over, dat je de vellen wél nat moet maken, en deze goed om je Coppa moet wikkelen, om te zorgen dat er geen ruimte tussen je varkensvel, en je Coppa komt.

Ik zou persoonlijk (maar dat is mijn mening), de Coppa op de schimmel plekken (of helemaal) goed afdoen, je varkensvel nat maken, en goed strak opnieuw inpakken, zodat je varkensvel goed op je Coppa aansluit.

Maar ik weet ook niet alles hey  W!nk

Mac
Mijn BBQ/ Charcuterie Blog: Mac's BBQ Pit   Twitter:  https://twitter.com/macsbbqpit[/url